The theater of the oppressed as an intervention strategy for preventing drug use in adolescents; bibliographic review

Main Article Content

Patricia Alejandra Guerra Santamaría
Alex Portilla

Abstract

There are probably few topics that entice multiple interpretations, myths and prejudices like that of drug consumption. It is enough to mention the word drug, it entails a series of debates and endless references. Currently drug consumption is considered a global problem of public health, for which it’s taken into account as one of the priority issues to be treated within government agendas. Given the aforementioned reality, the investigation was developed, whose objective was describing the influence of the Theater of the Oppressed as an intervention strategy, that prevents drug use in adolescents. For the execution of the investigation, the documentary design and the descriptive investigative level were used, through exhaustive searches in different scientific databases. The finding showed that the theater of the oppressed is a pedagogical instrument that seeks to improve communication relationships, allows the release of emotions and creates awareness. Conclusion, the design of the didactic proposal, raises activities based on the theatrical praxis and on the game, since they are the key of protection to prevent and raise awareness among adolescents about the use of drugs and this must be done from the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
The theater of the oppressed as an intervention strategy for preventing drug use in adolescents; bibliographic review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 9-16. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.3214
Section
Technical Articles
Author Biographies

Patricia Alejandra Guerra Santamaría, Universidad de la Rioja - Unir

docente

Alex Portilla, Universidad Tecnológica Indoamérica - UTI

docente

How to Cite

The theater of the oppressed as an intervention strategy for preventing drug use in adolescents; bibliographic review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 9-16. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.3214

References

Arbex Sánchez, C. (2002). Guía de intervención: Menores y consumos de drogas. ADES. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-43058/menoresyconsumos.pdf

Boal, A. (2002). Juegos para actores y no actores. (Archivo PDF) https://www.academia.edu/28594664/Boal_Juegos_para_actores_y_no_actores

Borda, K. (2016). Un aporte al Trabajo Social desde el Teatro del Oprimido. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5652049

Campos, F., Panúncio-Pinto, M. P., & Saeki, T. (2014). Teatro do oprimido: um teatro das emergências sociais e do conhecimento coletivo. Psicologia & Sociedade, 26(3), 552-561. https://doi.org/10.1590/s0102-71822014000300004

Cejudo, C. M., Corchuelo, F., Pedrero, E. (2021). Escuela de llanto y risa teatro, pedagogía y transformación social. Dialnet.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=791869

Consejo Nacional de Control de Sustancias Estupefacientes y Psicotrópicas. Observatorio Nacional de Drogas. (2013). Cuarta encuesta nacional sobre uso de drogas en estudiantes de 12 a 17 años. http://sisco.copolad.eu/web/uploads/documentos/Encuesta_uso_drogas_CONSEP_08.2013.pdf

Leo, A. y Renó, S. R. (2021). ¿El Teatro del Oprimido es una estrategia potente para qué? Una experiencia del Programa de Educación a través del Trabajo para la Salud en el Centro de Atención Psicosocial al Alcohol y otras Drogas. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional,29, e2088. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoRE2088

Lima, L. (2020). El teatro como una herramienta para el desarrollo humano. https://repositorio.iberopuebla.mx/handle/20.500.11777/4631

Lladó, A. (2016-2017) El Teatro del Oprimido como herramienta de intervención social. Palma De Mallorca España https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/3932/Llado_Ensenat_Ana.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Muñoz-García, A. N., & Arellanez-Hernández, J. L. (2015). Estrés psicosocial, estrategias de afrontamiento y consumo de drogas en adolescentes. Revista de psicología y ciencias del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 6(2), 1-20. SciELO México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-18332015000200002&lang=es

NIDA. 2020, septiembre 2. El uso indebido de drogas y la adicción. Retrieved from rhttps://nida.nih.gov/es/publicaciones/las-drogas-el-cerebro-y-la-conducta-la-ciencia-de-la-adiccion/abuso-y-adiccion-las-drogas en 2022, November 15

Oliveira, E.C. & Araújo, M.F. (2014). El teatro foro como dispositivo para discutir la violencia contra las mujeres. Estudios de Psicología, 31(2), 257-267.

doi:10.1590/0103-166X2014000200011

Organización Mundial de la Salud OMS. (2018). Los riesgos del estrés laboral para la salud.

https://www.insp.mx/avisos/3835-riesgos-estres-laboral-salud.html

Payá, V. (2018). Violencia, droga y modernidad. Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico, 32, Art. 32. https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/397

Santos, B. (2013). Teatro del oprimido o teatro del diálogo. Revista Errata. https://revistaerrata.gov.co/contenido/teatro-del-oprimido-o-teatro-del-dialogo#:~:text=El%20Teatro%20del%20Oprimido%20podr%C3%ADa,abordan%20o%20se%20intentan%20representar.

Solano De La Sala, F. (2000). Manual de conocimiento e identificación de drogas. Gráficas Iberia.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>