Teacher Training in Bilingual Intercultural Education: Case Study with Teachers from the Rural Indigenous Community (Saraguro- Ecuador)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes a virtual professional training experience of 16 mestizo and indigenous teachers, from the rural school: Bilingual Intercultural Community Educational Unit “ABC” of San Pablo-Tenta (Saraguro canton- Ecuador), which was carried out during the Covid 19 pandemic, as a learning requirement manifested by the teaching community, within the framework of the project “Co-forming Co-learning Schools: collaborative experiences of continuous improvement of pedagogical processes and Educational Quality Standards in Ecuador”. The methodology used was an action-reflection research that initially allowed diagnosing the use of digital resources and platforms used by teachers, after seven months after the pandemic. In a second moment, mini workshops were executed as a strategy to strengthen teaching practices during the 2020-2021 school year, allowing continuity to the learning process in virtual or blended modalities. The main results show the tensions experienced by the lack of skills in the pedagogical use of technological resources and limited access to the internet. It concludes the need to strengthen the competencies of teachers in the use of technologies and compliance with the guidelines of the Model of Intercultural Bilingual Education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados.
How to Cite
References
De Jesús Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). MAGIS. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://www.redalyc.org/journal/2810/281060624012/281060624012.pdf
Enriz,N. García, M. y Hecht, A. (2021). Las escuelas de Educación Intercultural Bilingüe en Chaco y misiones ante la pandemia de Covid 19. Revista Ciencia y Cultura, 25(46), 89-108. http://www.scielo.org.bo/pdf/rcc/v25n46/v25n46_a05.pdf
Espinoza-Freire, E. E., y León-González, J. L. (2021).
Competencias interculturales del profesorado de la enseñanza básica en Machala, Ecuador. Información tecnológica, 32(1), 187-198. h t t p s : / / w w w. s c i e l o . c l / s c i e l o . p h p ? p i d = S 0 7 1 8 - 07642021000100187&script=sci_arttext&tlng=en
FILAC (2020). Ponencia “Pandemia y Desigualdad: El Derecho a la Educación de los Pueblos Indígenas en la Región”de Libertad Pinto, directiva del Observatorio FILAC. https://www.filac.org/wp/comunicacion/filac-informa/pandemia-y-desigualdad-el-derecho-a-la-educacionde-
los-pueblos-indigenas-en-la-region/
Flores Chuquimarca, D. K., Bedón, A. N., y Cadima, R. (2018). Experiencia e implicaciones de la innovación educativa en el contexto universitario: un estudio de caso. Revista Mamakuna, 8 (8), 8-17. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/130/100
Flores, D., Garrido, J. (2019). Competencias digitales para los nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto universitario. Revista Scientific, 4(14), 44-61. e-ISSN: 2542-2987. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/391
Hernández, L., Samaniego, D., y Tulcanazo, M. (2022). Clase invertida como metodología para el fortalecimiento de la Educación Intercultural Bilingüe en la enseñanza virtual. Revista Educación las Américas, 11(2). https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/173
Hohenthal, J., Machoa, K., Veintie, T. (2020). Distancias excluyentes: educación intercultural bilingüe durante la pandemia COVID-19 en la Amazonía ecuatoriana. https://blogs.helsinki.fi/ecocultures-ecuador/2020/07/01/distancias-excluyentes-educacion-intercultural-bilinguedurante-la-pandemia- covid-19- en-la-amazoniaecuatoriana/
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Encuesta tecnológica
Mashinkiash-Chinkias, J. M., Tubay-Zambrano, F. M., y Castro-Salazar, A. Z. (2022).
Metodología del sistema de conocimiento para la concreción curricular del modelo de Educación Intercultural Bilingüe. Polo del Conocimiento, 7(6), 2030-2049. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4179
Ministerio de Educación del Ecuador (2019). Plan Educativo Covid 19. https://educacion.gob.ec/plan-educativocovid-19/
Modelo de Educación Intercultural Bilingüe. (2019). Secretaria del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. https://educacion.gob.ec/moseib/
Muñoz, J. Quintero, J. y Munévar, A. (2002). Experiencias en investigación- acción- reflexión con educadores en procesos de formación. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1), ¡¡-??. http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v4n1/v4n1a4.pdf
Oñate, M. y Cañas, D. (2020). Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19. Revista Andina de Educación. 4(1), 65-72. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/download/1568/2353?inline=1#_idText Anchor014
Pinos-Montengero, J. (2019). Dificultades y tensiones en la educación intercultural Bilingüe.
Caso Educación General Básica en la provincia de Tungurahua. Veritas y Research, 1(2), 106-154.
López, L. y Kuper, W. (1999). La educación intercultural bilingüe en América Latina: balance y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, (2), 17-85. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/1041
UNICEF (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina: Avances y retrocesos en el marco de la pandemia de la Covid 19. https://www.unicef.org/lac/media/22251/file/EIB-AMERICA-LATINA-SPA.pdf
Vega, G. Ávila, J. Vega, A. Camacho, N. Becerril, A. y
Leo, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523-528. https://core.ac.uk/reader/236413540
Zhagui-Brito, M., Herrera, D. G., y Vizcaíno, C. G. (2022). Gamificación como herramienta activa para la enseñanza de la lengua Kichwa a estudiantes del sistema de Educación Intercultural Bilingüe. 593 Digital Publisher CEIT, 7(3), 4-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8499393