Recreational physical activities, an alternative for the Use of free Time in Higher Education students.

Main Article Content

Anshela Rocío Santamaría Puente
Karen Elizabeth Taco Paucar
César Zambrano Párraga
Pablo Dávila Tamayo

Abstract

 The main objective of this research is to determine the importance of recreational physical activities in the free time of higher education students. For this purpose, the research was developed from a quantitative approach using the survey technique as the primary data collection method. The results showed that most of the respondents considered that physical recreational activities are very important for students in times when humanity is sedentary. In addition, it was identified that there is a high interest in collective outdoor recreational sports activities, becoming the most popular among university students. It was discussed that physical recreation can be a valuable tool to promote an active and healthy lifestyle among college students, thus contributing to their overall well-being and preparing them to face future challenges with greater resilience and well-being. In conclusion, the study highlights the importance of promoting healthy recreational activities for the leisure time of university students, which will have a positive impact on their physical, metal, emotional and social health.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Recreational physical activities, an alternative for the Use of free Time in Higher Education students. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 26-33. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3466
Section
Technical Articles
Author Biographies

Anshela Rocío Santamaría Puente, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Estudiante

Karen Elizabeth Taco Paucar , Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

estudiante

César Zambrano Párraga , Tecnológico Universitario Pichincha

docente investigador

Pablo Dávila Tamayo , Tecnológico Universitario Pichincha

docente investigador

How to Cite

Recreational physical activities, an alternative for the Use of free Time in Higher Education students. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 26-33. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3466

References

Garavito, J. S. B., & Núñez, J. D. G. (s/f). ESTADO DEL ARTE DE RECREACIÒN, TIEMPO LIBRE Y OCIO.

Gómez-Mazorra, M., Reyes-Amigo, T., Torres, H. G. T., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2022). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios y transición escolar a la universidad desde las teorías de comportamiento: Una revisión sistemática Leisure-time in physical activity in university students and school transition to university from behavioral theories: A systematic review.

Gómez-Mazorra, M., Reyes-Amigo, T., Torres, H. G. T., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2022a). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios y transición escolar a la universidad desde las teorías de comportamiento: Una revisión sistemática Leisure-time in physical activity in university students and school transition to university from behavioral theories: A systematic review.

Gómez-Mazorra, M., Reyes-Amigo, T., Torres, H. G. T., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2022b). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios y transición escolar a la universidad desde las teorías de comportamiento: Una revisión sistemática Leisure-time in physical activity in university students and school transition to university from behavioral theories: A systematic review.

Gómez-Mazorra, M., Reyes-Amigo, T., Torres, H. G. T., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2022). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios y transición escolar a la universidad desde las teorías de comportamiento: Una revisión sistemática Leisure-time in physical activity in university students and school transition to university from behavioral theories: A systematic review.

López, J., & González de Cossio, M. (2006). Actividad física en estudiantes universitarios: Prevalencia, características y tendencia. Medicina Interna de México.

López, J., & González de Cossio, M. (2006). Actividad física en estudiantes universitarios: Prevalencia, características y tendencia. Medicina Interna de México.

Moncada valdez, p. v., & cevallos, e. c. (2017). actividades recreativas para la utilización óptima del tiempo libre en los estudiantes de la universidad técnica de machala de la unidad académica de ciencias sociales, en cultura física. https://doi.org/10.13140/rg.2.2.25104.71682

Moncada Valdez, p. v., & cevallos, e. c. (2017). actividades recreativas para la utilización óptima del tiempo libre en los estudiantes de la universidad técnica de machala de la unidad académica de ciencias sociales, en cultura física. https://doi.org/10.13140/rg.2.2.25104.71682

Nuviala Nuviala, A., Ruiz-Juan, F., & García Montes, M. E. (2015). Tiempo libre, ocio y actividad física en los adolescentes. La influencia de los padres. Retos, 6, 13–20. https://doi.org/10.47197/retos.v0i6.35078

Nuviala Nuviala, A., Ruiz-Juan, F., & García Montes, M. E. (2015). Tiempo libre, ocio y actividad física en los adolescentes. La influencia de los padres. Retos, 6, 13–20. https://doi.org/10.47197/retos.v0i6.35078

Penagos, J. A. R. (s/f). La importancia del ocio y el descanso en la vida del cristiano.

Vivero, L. y Sánchez, B. I., U. (2018). La investigación documental: Sus características y algunas herramientas. https://repositorio-uapa.cuaieed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/1516/mod_resource/content/8/contenido/evaluacion/verdadero_falso/index.html

López, J., & González de Cossio, M. (2006). Actividad física en estudiantes universitarios: Prevalencia, características y tendencia. Medicina Interna de México.

Gómez-Mazorra, M., Reyes-Amigo, T., Torres, H. G. T., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2022). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios y transición escolar a la universidad desde las teorías de comportamiento: Una revisión sistemática Leisure-time in physical activity in university students and school transition to university from behavioral theories: A systematic review.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)