The cucurucho in the visual anthropological lens: a graphic study of its cultural context.

Main Article Content

Nathaly Flores Chiluisa
Karen Benavides Guallpa
Sergio Chango Pastuna

Abstract

This study highlighted the cultural particularities of Holy Week in Quito and its significance. It explored the history, origin, and evolution of the cucurucho. This garment has transformed its symbolism from the Middle Ages, when it was worn by convicts before their execution, to its current role as a symbol of redemption during Holy Week. This change is attributed to religious and cultural syncretism, where Catholicism and Andean cosmovision merge. This study aimed to develop a visual analysis to identify the main changes in the cucurucho or penitent in the different historical periods. Therefore, the research was qualitative and used a semi-structured interview as a technique and a questionnaire as an instrument. Arche's methodology was used in, the analytical, creative, and execution phases, collecting data from primary and secondary sources ; for the visual analysis, the Panofsky method was used, which includes the pre-iconographic, iconographic, and iconological levels. Likewise, the findings were the generation of a visual timeline and a photographic treatment that offers a detailed investigation of the cucurucho. Therefore, it is known that this research serves as a first graphic intention, trying to contribute to the knowledge of the society of Quito and serving as a base for future research. That is why the study highlights the dynamics and cultural meaning of the penitent in the Holy Week to examine its cultural, aesthetic, and communicative aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
The cucurucho in the visual anthropological lens: a graphic study of its cultural context. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(2). https://doi.org/10.24133/recihys.v2.i2.3551
Section
Complete version
Author Biographies

Nathaly Flores Chiluisa, Universidad Técnica de Cotopaxi

Nathaly Flores es una joven de 21 años que reside en la ciudad de Quito. Actualmente, cursa el octavo semestre de Diseño Gráfico en la Universidad Técnica de Cotopaxi. En su tiempo libre, disfruta leyendo y escribiendo, y se siente atraída por el ámbito de la escritura académica. Aunque se desenvuelve en varias áreas, la redacción es su pasatiempo favorito.

En cuanto a su formación académica, se graduó de bachiller en ciencias. En 2021, inició sus estudios universitarios en la Universidad Técnica de Cotopaxi, donde continúa hasta la fecha. Además, cuenta con la certificación internacional de B1 en el idioma francés, otorgada por la Alianza Francesa.

Comprometida con el desarrollo de sus habilidades y conocimientos en diseño gráfico y escritura académica,  se centra en explorar oportunidades que combinen su formación en diseño con su pasión por la escritura. Su experiencia en redacción, su pasión por la lectura y la escritura le permiten ofrecer una perspectiva única y creativa a sus proyectos.

Karen Benavides Guallpa, Universidad Técnica de Cotopaxi

Karen Benavides,22 años, estudiante de diseño gráfico, reside en la ciudad de Machachi, por un periodo de 6 meses fue pasante del área de Marketing como diseñadora gráfica en la Cooperativa de Ahorro y Crédito CACPECO. Tiene habilidades en edición fotográfica, además de la ilustración y el campo audiovisual.

Sergio Chango Pastuna, Universidad Técnica de Cotopaxi

Sergio Eduardo Chango Pastuna, docente de la Universidad Técnica de Cotopaxi, con especialización en Animación/Diseño y Magister en Postproducción Audiovisual Digital.

How to Cite

The cucurucho in the visual anthropological lens: a graphic study of its cultural context. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(2). https://doi.org/10.24133/recihys.v2.i2.3551

References

Aguilar, B. G. (2020). La Metafísica en Platón: Mundo de Ideas, Dios, Demiurgo y el Alma: Leteo (ISSN 2954-3517): Revista de Investigación y Producción en Humanidades, 1(2), Article 2.

Álvarez Pérez, S. J. (2023). Secuestro y confiscación de bienes a mujeres Manumisas por el Tribunal de la Santa Inquisición de Cartagena de Indias. 1630—1635. texto. https://hdl.handle.net/11227/17557

Ángel Bravo, R. (2021). Mestizaje, creolización, sincretismo e hibridación cultural, a través de los mercados populares en América. Revista de Ciencias Sociales. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35921

Busó Rivera, L. L. (2021). Iconografía del Sol y la Luna en Europa desde la Edad Media hasta el Renacimiento. https://repositorio.upr.edu/handle/11721/2781

Caiza Caluña, B. M. (2024). Fiestas y Santos: Cultura popular religiosa en la romería a la Virgen del Guayco, septiembre 2022. [bachelorThesis, Universidad Estatal de Bolívar. Facultad de Jurisprudencia, Ciencias Sociales y Políticas. Carrera de Sociología. Licenciatura en Sociología.]. https://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/6974

Ceron, A., Reyes, R. J. R., & Islas, H. C. (2020). La Importancia de la investigación. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 9(17), Article 17. https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6642

Cornelio, G. S., Roig, A., & Foglia, E. (2022). La línea de tiempo como herramienta de visualización y co-diseño de historias. Kepes, 19(26), Article 26. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.16

Flores Moreira, A. X. (2022). Producción animada 2D de la Celebración Sacra, Jesús del Gran Poder de la ciudad de Quito [bachelorThesis, Quito: Universidad de las Americas, 2022]. http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/13953

Hurtado, A. M. (2016). Crónica de Córdoba y sus pueblos. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=6858

Labarga García, F. (2023). El ritual procesional de la pasión trasplantado a la América española (ss. XVI-XVII). Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas, 18, 895–934. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9274464

Ladero Quesada, M. Á. (1994). La fiesta en la Europa mediterránea medieval. Cuadernos del CEMYR, 2, 11–52.

López, M. I. R. (2005). INTRODUCCIÓN GENERAL A LOS ESTUDIOS ICONOGRÁFICOS Y A SU METODOLOGÍA. https://www.ucm.es/data/cont/docs/1888-2019-12-01-INTRODUCCION_GENERAL_A_LOS_ESTUDIOS_ICON.pdf

Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: Pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Díaz-Noci, & L. Codina, Methodos Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, 1 (pp. 88–97). Universitat Pompeu Fabra. https://doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.08

Ortega Prada, C., & Villanueva Morte, C. (2020). Fiestas y celebraciones judaicas en los reinos hispánicos: Selección, significado y representación en la Edad Media. Universidad de Zaragoza.

Pereira Valarezo, J. (2009). La fiesta popular tradicional del Ecuador (1. ed). Fondo Editorial Ministerio de Cultura.

Rosero Cartagena, S. K. (2013). Procesión Jesús del Gran Poder ritual e identidad [masterThesis, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador]. http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/3252

Sidorenko Bautista, P., Cabezuelo-Lorenzo, F., & Herranz de la Casa, J. M. (2021). Instagram como herramienta digital para la comunicación y divulgación científica: El caso mexicano de @pictoline. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 147, 143–162.

Vallejo Zambrano, H. R. (2018). Elaboración de un cómic fotográfico sobre la leyenda del Cucurucho de San Agustín [bachelorThesis, Quito: Universidad de las Américas, 2018]. http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/9072

Verdú, J. F. D. (2017). La función social e ideológica de las fiestas religiosas: Identidad local, control social e instrumento de dominación. Disparidades. Revista de Antropología, 72(1), Article 1. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.01.007

Villavicencio Quezada, G. B. (2022). Análisis narrativo visual de la fotografía documental en Quito desde 1875 a 1925 [bachelorThesis]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/23304

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>