Best Pedagogical Practices for children with Autism Spectrum: Conscious Discipline as an alternative
Main Article Content
Abstract
The educational process requires teachers’ commitment and preparation to provide an inclusive education that allows the well-being of children with Special Educational Needs, which might be associated or not with disability. Autism is considered a neurodevelopmental disorder, it needs to be diagnosed at an early age in order to generate a timely and pertinent intervention in the school, family, and social environment, based on the level of severity, for each person manifests different symptoms. This condition has been accepted as a reason for inclusion and as a topic of interest because its prevalence and increase. For this reason, psychoeducational interventions used in other countries that compromise the social, emotional and communicative area stand out. However, it seeks to highlight the importance of conscious discipline as an alternative methodology adjusted to the Ecuadorian context and quality of life. Considering this situation, regarding the methodology, the research type is descriptive-exploratory. A systematic search has been carried out under different parameters, equations, and search codes, which have made it possible to frame studies within the last five years. The results of the research are analyzed from a comparative table that presents the psychoeducational intervention practices used at the global, regional, and local levels. Ecuador has adapted methodologies applied in the world as intervention processes, which are considered a work alternative; however, the study takes into consideration conscious discipline as a methodological strategy to care for children with autism, given that it stimulates self-regulation processes through love and empathy.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados.
How to Cite
References
Alarcón Moncayo, V. (2019). La “disciplina positiva” un método educativo para niños preescolares con TEA, trastorno espectro autista. Repository of the San Francisco de Quito University USFQ, 69.
Álvarez, R., Franco, V., García, F., García, A. M., & Giraldo, L. (2018). Manual didáctico para la intervención en la atención temprana en trastorno del espectro autismo. Obtained from http://www.autismoandalucia.org/wp-content/uploads/2018/02/MANUAL-AT-DEF.pdf
Antuña Cerredo, B. (2015). Aprendizaje de habilidades sociales y enseñanza específica de interacciones sociales en niños con autismo y síndrome de Asperger: respuestas flexibles y emergencia de nuevas habilidades de comunicación. Dialnet, 191.
Baptista Lucio, M. d., Hernández Sampieri, R., & Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la Investigación. México: MC GRAW HILL Education.
Calleja-Bautista, M., Sanz-Cervera, P., & Tárraga-Mínguez, R. (2016). EFECTIVIDAD DE LA MUSICOTERAPIA EN EL TRASTORNO DE ESPECTRO AUTISTA: ESTUDIO DE REVISIÓN . Redalyc, 152-160.
Carretero, M. (2019). Curso de Posgrado Intervención psicoeducativa en trastornos del espectro autista Argentina. Obtained from FLASCO ARGENTINA: https://www.aprendizaje.flacso.org.ar/intervencion-psicoeducativa
Centre for Justice and Crime Prevention. (2012). Positive Discipline and Classroom Management. Research Gate, 50.
Colombo, M. (Febrero de 2018). ABA en el Tratamiento del Autismo. Obtained from Psyciencia: https://pavlov.psyciencia.com/2018/02/aba-tratamiento-autismo.pdf
Confederación del Autismo-España . (2017). Calidad de vida y Trastorno del Espectro del Autismo. España: Confederación Autismo España. Obtained from http://www.autismo.org.es/sites/default/files/calidad_de_vida_y_tea_coleccion_calidad_de_vida_web.pdf
Cuesta, J., Sánchez, S., Orozco, M., Valenti, A., & Cottini, L. (2016). Trastorno del espectro del autismo: intervención educativa y formación a lo largo de la vida. Obtained from Psychology, Society and Education: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3448/PERIS%20GARCIA%2C%20JAUME.pdf?sequence=1&isAllowed=y
De Goñi Sánchez, A. (2015). Repositorio de la Universidad de Navarra. Obtained from EL MÉTODO TEACCH EN EDUCACIÓN INFANTIL: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39649/1/ADRIANA%20DE%20GO%C3%91I.pdf
El Telégrafo. (26 de octubre de 2019). “Más de 1.500 personas en Ecuador viven con autismo”. Obtained from https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/cartas/1/autismo-ecuador-salud#:~:text=%E2%80%9CM%C3%A1s%20de%201.500%20personas%20en%20Ecuador%20viven%20con%20autismo%E2%80%9D,-26%20de%20octubre&text=Seg%C3%BAn%20la%20organizaci%C3%B3n%20Mundial%20de,o%20han%20s
Espinoza, A. (2013). Ministerio de Educación. Obtained from Acuerdo Ministerial 0295-13: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/08/ACUERDO_295-13.pdf
González Peña, C., Ruiz Salazar, C., María Machuca, J. S., Sepúlveda Rain, J., & Uribe Villablanca, N. (09 de octubre de 2017). PERCEPCIÓN DE PADRES DE ESTUDIANTES CON TRASTORNOS DEL ESPECTRO AUTISTA SOBRE EL USO DE SISTEMAS ALTERNATIVOS Y AUMENTATIVOS DE COMUNICACIÓN DE LA ESCUELA DIFERENCIAL Y CENTRO TERAPÉUTICO ASPAUT DE LA COMUNA DE CHIGUAYANTE. Obtained from Catholic University of the Holy Conception:http://repositoriodigital.ucsc.cl/bitstream/handle/25022009/1245/Cecilia%20Gonz%C3%A1lez%20Pe%C3%B1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gunn, K., & Delafield-Butt, J. (2016). Teaching Children With Autism Spectrum Disorder With Restricted Interests: A Review of Evidence for Best Practice. Review of Educational Research, 1-23.
Gutiérrez Beltrán, Y., Patarroyo Sánchez, L., Rincón Infante, S. M., & Blanco Vega, M. d. (2019). El rol del pedagogo infantil en procesos de inclusión- Fortalecimiento de la expresión emocional en. Dialnet, 10.
Kerry C. M. Gunn, J. T.-B. (2015). Teaching Children With Autism Spectrum. Review of Educational Research, 408-430. doi:Gunn, K. C. M., & Delafield-Butt, J. T. (2016). Teaching Children With Autism Spectrum Disorder Wi10.3102/0034654315604027
Lampert -Grassi, M. P. (2018). Trastorno del Espectro Autista. Epidemiología, aspectos psicosociales, y políticas de apoyo en Chile, España y Reino Unido. Library of the National Congress of Chile, 29.
Larraceleta González, A. (2017). INTERVENCIONES FOCALIZADAS BASADAS EN LA EVIDENCIA DIRIGIDAS AL ALUMNADO CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA. Ministry of education, culture and sports of the Principality of Asturías, 73-87.
López Chávez, C., & Larrea Castelo, M. d. (2017). Autismo en Ecuador: Un grupo social en espera de atención. Scielo, 12.
Luis Martin, P. (2018). Uso del SAAC en el Autismo, una revisión bibliográfica. Downloaded from University of La Laguna: https://riull.ull.esxmluibitstreamhandle91514598Uso%20de%20SAAC%20en%20el%20autismo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
March-Miguez, I., Montagut-Asunción, M., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M. I. (2018). INTERVENCIÓN
EN HABILIDADES SOCIALES DE LOS NIÑOS CON TRASTORNO DE ESPECTRO AUTISTA: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA. Dialnet, 140-149.
Mejillones, R. A. (2018). “Desarrollo de material gráfico, educativo e informativo para la APADA (Asociación de Padres y Amigos del Autismo) para aportar al desarrollo de la autonomía de las personas con trastorno de espectro autista en casa. Downloaded from PONTIFICAL CATHOLIC UNIVERSITY OF ECUADOR: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjfre7U89vvAhUpU98KHZqCApsQFjAAegQIAxAD&url=http%3A%2F%2Frepositorio.puce.edu.ec%2Fhandle%2F22000%2F14835&usg=AOvVaw1-b8OkXlrGx2wejHp5S_gI
Ministerio de Ciencias e Innovación. (2009). Evaluación de la eficacia de las intervenciones psicoeducativas en los trastornos del espectro autista. Madrid: IIER.
Ministerio de Educación. (abril de 2018). Obtained from Disciplina Consciente Cambias Tú y Cambia el Mundo Parte 2: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/03/PASA-LA-VOZ-marzo.pdf
Ministerio de Educación. (marzo de 2018). Educación.gob.ec. Obtained from Pasa la voz : https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/03/PASA-LA-VOZ-marzo.pdf
Ministerio de Educación. (2018). Modelo Nacional de Gestión y Atención Educativa para Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Asociadas a la Discapacidad de las Instituciones de Educación Especializadas. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/07/Modelo-IEE.pdf
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2016). Guía de Apoyo Técnico- Pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de educación Parvularia. Santiago de Chile: Editorial Atenas Ltda.
Ministerio de salud y protección social. (Marzo de 2015). PROTOCOLO CLÍNICO PARA EL DIAGNÓSTICO, TRATAMIENTO Y RUTA DE ATENCIÓN INTEGRAL DE NIÑOS Y NIÑAS CON TRASTORNOS DEL ESPECTRO AUTISTA. Obtained from https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/CA/Protocolo-TEA-final.pdf
Mira Pastor, R., & Grau, C. (2017). Los sistemas alternativos y aumentativos de comunicación (SAAC) como instrumento para disminuir conductas desafiantes en el alumnado con TEA: estudio de un caso. Spanish Journal of Disability, 113-132.
Moreno, C. X. (2017). Intervención en un niño con autismo mediante el juego . Obtained from http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v66n3/0120-0011-rfmun-66-03-365.pdf
Morrison, J. (2015). DMS-5 Guía para el diagnóstico clínico. México: Editorial El Manual Moderno, S.A. de C.V. .
Pazmiño Torres, M. V., & Zurito Cadena, C. A. (2018). Inclusión Social y Educativa para Niños con Trastorno del Espectro. Google Scholar, 127.
Pérez, B., & Arróniz, L. (2018). Alternativas de tratamiento en los trastornos del espectro autista: una revisión bibliográfica entre 2000 y 2016. Obtained from Journal of Clinical Psychology with Children and Adolescents: http://www.revistapcna.com/sites/default/files/3_1.pdf
Peris, J. (2015). Elaboración de un programa de intervención para el desarrollo de la competencia socio- emocional y mejora de la inclusión en el aula de un niño con Trastorno del Espectro Autista. Obtained from Google Scholar: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3448/PERIS%20GARCIA%2C%20JAUME.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santa Cruz, F. F., & D'Angelo, G. (2020). Disciplina positiva para el desarrollo de las habilidades emocionales. Scielo, 53-73.
Sanz-Cervera, P. (2018). El trastorn de l'espectre autista i les aules de comunicació i llenguatge. Dialnet, 340.
Simons Pizarro , P. R., & Tupiño Contreras, L. B. (2019). Propuesta de estrategias docentes basadas en disciplina positiva para la inclusión de niños con TEA en un aula del ciclo II de Educación Inicial. PUCP Digital Repository, 66.
Tello Ojeda, M. d. (2017). El uso de los Recursos Didácticos utilizados por los docentes del CEBE FAP OMG en la enseñanza de habilidades comunicativas a los niños con Trastorno del Espectro Autista en el área de Comunicación. Scielo, 116.
Torró, S. (2012). Evidencia experimental de eficacia de los tratamientos globales. Scielo, 80.
Tortosa , F. N. (2016). INTERVENCIÓN EDUCATIVA EN EL ALUMNADO CON TRASTORNOS DEL ESPECTRO AUTISTA. Obtained from http://www.psie.cop.es/uploads/murcia/Intervenci%C3%B3n%20TEA.pdf
Vargas Castro, K. V., Pucha Cango, R. T., & Morillo Carrión, J. L. (2019). Estrategias en disciplina positiva y su incidencia en la inclusión educativa de niños y niñas con trastorno del espectro autista en educación inicial. UNEMI Digital Repository, 43.
Vidriales Fernández, R., Hernández Layna, C., Plaza Sanz, M., Gutiérrez Ruiz, C., & Cuesta Gómez, J. L. (2017). Calidad de vida y Trastorno del Espectro del Autismo. Spain: Autism Confederation Spain.
Zurita, M. P. (2018). Inclusión Social y Educativa para Niños con Trastorno del Espectro Autista. Obtained from https://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/7369/1/137689.pdf