Paper or screen? - Student preferences regarding reading

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César Rafael Narváez Carrión
Nelly Carolina Larrea Astudillo
Estefanía Rocío Cruz Báez
Jesica Carolina Analuisa Maiguashca
Edgar Efrén Córdova Tafur

Abstract

Reading is one of the skills that contributes the most to make easier the learning process. It has been a feature of the human gender for centuries. At the same time, technological development for the last decades has changed the way we see the world in more than one field and reading is not the exception. Nevertheless, transition towards this new file format through electronic devices has not been adopted immediately because of different factors. The current study has the purpose of determining the preference of students -a survey has been applied to 1251 university students who constitute the convenience nonprobability sample for accomplishing such an objective. The approach is quantitative for verifying the hypothesis through numerical measuring and statistical analysis combining non-experimental design for a natural analysis of results. The scope is descriptive and several relevant features underlying the reasons supporting the aforementioned preference. Such features include concentration: the main determiner of the preference for physical format for reading (i.e. paper). Considering screen reading could favor distraction due to cognitive overload. However, it should be noted that eyestrain, one of the factors against screen reading - is not a consequence of technological devices themselves but of reading time, which should not be too extensive.

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How to Cite
Paper or screen? - Student preferences regarding reading. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(2), 45-59. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2294
Section
Artículo de Investigación Corto
Author Biographies

César Rafael Narváez Carrión, Universidad Estatal de Bolívar

Magíster en Pedagogía de Enseñanza del Idioma Inglés y Licenciado en Ciencias de la Educación, Mención Inglés por la Universidad Técnica Particular de Loja.

Experiencia como profesor de idiomas inglés y francés en escuelas, colegios y universidades, tanto en el sector público como en el privado.

Nelly Carolina Larrea Astudillo, Universidad de las Fuerzas Armadas- ESPE

Graduada de la Maestría en Utilización Pedagógica de las Tecnologías de Información y Comunicación
en el Instituto Politécnico de Leiria-Portugal. Graduada en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, obteniendo título de Licenciada en Ciencias de la Educación, mención Educación Infantil.

Actualmente es docente del Departamento de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Estefanía Rocío Cruz Báez, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Graduada de la Maestría en Utilización Pedagógica de las Tecnologías de Información y Comunicación
en el Instituto Politécnico de Leiria-Portugal. Graduada en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, obteniendo título de Licenciada en Ciencias de la Educación, mención Educación Infantil.

Actualmente es docente del Departamento de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Jesica Carolina Analuisa Maiguashca, Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE

Graduada de la Maestría en Utilización Pedagógica de las Tecnologías de Información y Comunicación
en el Instituto Politécnico de Leiria-Portugal. Graduada en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, obteniendo título de Licenciada en Ciencias de la Educación, mención Educación Infantil.

Actualmente es docente del Departamento de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Edgar Efrén Córdova Tafur, Investigador Independiente

Graduado de la Maestría en Recursos Hídricos con mención en Gestión y Manejo Ambiental del Agua en la Escuela Politécnica Nacional, Ecuador. Graduado en la Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE, obteniendo título de Ingeniero Geógrafo y del Medio Ambiente.

Actualmente es investigador independiente.

How to Cite

Paper or screen? - Student preferences regarding reading. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(2), 45-59. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2294

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