Decision tree algorithm based on the mental representations of Gender: A socio-cognitive construction in the latency stage
Main Article Content
Abstract
This research is based on several gender studies that show the relevance of its conception in the psychosocial development of the human being, reflected in the daily behavior of coexistence within the family with other social contexts. When we talk about gender equality means having the same conditions and opportunities for all human beings who respond to universal rights in their full development, in terms of mental representations we have to identify the symbolic of the forms in which reality is produced without it and thus give meaning to everything around us by organizing structures and starting from the social context. The main objective is to theoretically relate how mental representations of gender are influenced by cognitive sociobuilding by justifying the latency stage as the ideal age to break the mental stereotypes that make up the critical awareness of the individual and allow us to imagine new social scenarios without the obligation to project those culturally inherited. The methodology of this research is experimental and uses two research instruments submitted to the Statistician Alfa de Cronbach with a reliability level of 0.799 for boys and girls and 0.718 for teachers and parents from second to the fourth level through an integrated methodology that seeks to modify gender mental models within the child’s environment in school. Thus, the study is based on a predictive model, i.e. the application of the decision tree for the construction of a model applicable to the context of gender stereotypes, to prevent gender-based violence in school settings.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados.
How to Cite
References
Barreiro-Gen, M., Lozano, R., Temel, M., & Carpenter, A. (2021). Gender equality for sustainability in ports: Developing a framework. Marine Policy, 131, 104593. doi:https://doi.org/10.1016/j.marpol.2021.104593
Cares, C., & Herraiz, F. (2017). Arte, género y discurso: Representaciones sociales en el Chile reciente. Retrieved from Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona: http://hdl.handle.net/2445/109605
Fernández, A. B. (2020). Gender dysphoria/gender incongruity: Transition and discontinuation, persistence and desistance. Endocrinología, Diabetes y Nutrición (English ed.), 67(9), 559-561. doi:https://doi.org/10.1016/j.endien.2020.03.006
Freud, S. (1967). Una teoría sexual. En Obras Completas (Vol. I). Madrid, España: Biblioteca Nueva.
García-Piña, C. (2016, Enero - febrero). Sexualidad infantil: información para orientar la práctica clínica. Acta Pediátrica de México, 37(1), 43-53. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0186-23912016000100047&script=sci_abstract&tlng=en
Greca, I., & Moreira, M. (2016). Un estudio piloto sobre representaciones mentales, imágenes, proposiciones y modelos mentales respecto al concepto de campo electromagnético en alumnos de física general, estudiantes de postgrado y físicos profesionales. Revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI), VI(1), 95-108. Retrieved from https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/648/439
Herbst-Debby, A., Endeweld, M., & Kaplan, A. (2021). Differentiated routes to vulnerability: Marital status, children, gender and poverty. Advances in Life Course Research, 15, 100418. doi:https://doi.org/10.1016/j.alcr.2021.100418
Kerr, P., Torre, M. B., Giguère, C.-É., Lupien, S. J., & Juster, R.-P. (2021). Occupational gender roles in relation to workplace stress, allostatic load, and mental health of psychiatric hospital workers. Journal of Psychosomatic Research, 142, 110352. doi:https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2020.110352
Kourtis, D., Wozniak, M., Sebanz, N., & Knoblich, G. (2019). Evidence for we-representations during joint action planning. Neuropsychologia, 18(1), 73-83. Retrieved from http://www.revistaadbia.com.ar/ojs/index.php/adbia/article/view/366
Liu, X., Li, B., Shen, D., Cao, J., & Mao, B. (2017). Analysis of Grain Storage Loss Based on Decision Tree Algorithm. Procedia Computer Science, 122, 130-137. doi:https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.351
Nagalla, R., Pothuganti, P., & Pawar, D. (2017). Analyzing Gap Acceptance Behavior at Unsignalized Intersections Using Support Vector Machines, Decision Tree and Random Forests. Procedia Computer Science, 474 - 481. doi:https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.05.312
Nowak, M. (2017). Defining Project Approach using Decision Tree and Quasi-hierarchical Multiple Criteria Method. Procedia engineering, 791-799.
Raina V. Voss MD, M. L. (2021). Supporting the Health of Transgender and Gender-Diverse Youth in Primary Care Settings. Primary Care: Clinics in Office Practice, 48(2), 259-270. doi:https://doi.org/10.1016/j.pop.2021.02.003
Roncero, D., Andreu, J., & Peña, M. (2016). Procesos cognitivos distorcionados en la conducta agresiva y antisocial en adolescentes. Anuario de Psicología Jurídica, 26(1), 88-101. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1133074016300058?via%3Dihub
Sneiderman, S., Salvay, L., D’Acunti, M., Ghidella, M., Martino, F., Sivori, M., & colaboradores7. (2017). Exploración de la subjetividad y mecanismos de defensa en niños latentes mediante la interpretación del Cuestionario Desiderativo. Subjetividad y Procesos cognitivos, 21(1), 146-168. Retrieved from http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-73102017000100007&script=sci_arttext&tlng=en
Subasi, A., Ahmed, A., & Alickovic, E. (2018). Effect of Flash Stimulation for Migraine Detection Using Decision Tree Classifiers. Procedia Computer Science, 223-229.
Waseem-Ahmad, M., reyolds, J., & Rezgui, Y. (2018). Predictive modelling for solar thermal energy systems: A comparison of support vector regression, random forest, extra trees and regression trees. ournal of Cleaner Production, 810-821.
Winfield, A., Jiménez, Y., & Topete, C. (2017). Representaciones mentales y sociales en la equidad de Género. Revista de Estudios de Género. La ventana, 7(45). Retrieved from http://www.redalyc.org/jatsRepo/884/88450033008/index.html
Zabarain, S., Quintero, L., & Russo De Vivo, A. (2015, junio). Logros del yo durante el desarrollo psicoafectivo en la etapa de latencia. Revista Psicoespacios, 9(14), 129-160. Retrieved from http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios
Zaidi, R. Z., & Fordham, M. (2021). The missing half of the Sendai framework: Gender and women in the implementation of global disaster risk reduction policy. Progress in Disaster Science, 10, 100170. doi:https://doi.org/10.1016/j.pdisas.2021.100170