Phonological awareness and reading prediction in high school.

Main Article Content

Gisela Padilla
Diana Jácome
Ramiro Guerrón

Abstract

The relationship between phonological awareness and reading prediction in high school children is the subject to be discussed in this article; whose foundation is based on previous research, compiled from repositories, scientific journals and documents. The main objective was to relate phonological awareness with children's reading prediction to start in the world of reading, using prediction tests and evaluation of phonological knowledge and a quantitative approach. The study subjects were 5-year-old infants, belonging to a particular institution. The theoretical foundation is supported by authors such as: Watson, Vygotsky and Piaget; among others. To collect the data, observation and interview techniques were used with the following instruments: the test for the evaluation of phonological knowledge (PECO) and the reading prediction test (PPL). Finally, the relationship between phonological awareness and reading prediction was analyzed through the application of Spearman's Correlation Coefficient, obtaining a positive response.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Phonological awareness and reading prediction in high school. (2023). Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3153
Section
Artículos

How to Cite

Phonological awareness and reading prediction in high school. (2023). Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3153

References

Aramburu, R. (2012). Análisis de los métodos de lectoescritura en español desde la perspectiva de la conciencia fonológica. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/473/Aramburu.Ruth.pdf?sequence=1&isAllo wed=y

Araya, J. (2019). Los Principios de la Conciencia Fonológica en el Desarrollo de la Lectoescritura Inicial . Revista de Lenguas Modernas. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/38981/39740

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bravo, L. (2002).

La Conciencia Fonológica como una zona de Desarrollo próximo para el Aprendizaje Inicial de la Lectura. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718- 07052002000100010&script=sci_arttext

Cárdenas Páez, A. (2011). Piaget: lenguaje, conocimiento y Educación. Revista Colombiana de Educación, 60, 71–91. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120- 39162011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Celdrán, M., & Zamorano, F. (n.d.). DIFICULTADES EN LA ADQUISICIÓN DE LA LECTOESCRITURA Y OTROS APRENDIZAJES. Retrieved February 24, 2023, from http://ardilladigital.com/DOCUMENTOS/EDUCACION%20ESPECIAL/APRENDIZAJES/Dificulta des%20adquisicion%20lectoescritura%20-%20Celdran%20y%20Zamorano%20-%20art.pdf

Chacha-Supe, M., & Rosero, E. del R. (2019). Procesos iniciales de enseñanza – aprendizaje de la lectoescritura en los estudiantes del nivel de preparatoria. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7437987.pdf

Chiriboga, F., & Huacón, A. (2021). El desarrollo de la conciencia fonológica y su influencia en el aprestamiento a la lectoescritura en los niños de 4-5 años . https://multiensayos.unan.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/345/395

Cisternas, C., & Droguett, S. (2014). La relación entre lenguaje, desarrollo y aprendizaje desde la teoría sociohistórica de Vygotsky. https://www.aacademica.org.

Cuetos, F. (n.d.). Psicología de la lectura Diagnóstico y Tratamiento de los trastornos de la Lectura (4° Edición).

PRAXIS. Federación de Enseñanza de CC.OO. de Andalucia. (2011). La Iniciación a la Lectoescritura en Educación Infantil. Revista Digital Para Profesionales de La Enseñanza. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8580.pdf

Gloria, G. (n.d.). La adquisición del Lenguaje: Los aportes de Jerome Brunner. Retrieved February 24, 2023, from https://hum.unne.edu.ar/biblioteca/apuntes/Apuntes%20Nivel%20Inicial/Lengua%20en%20la% 20Educac.%20Inicial/material%20bibliografico/Portal%20La%20adquis.%20del%20lenguaje.Lo s%20aportes%20de%20Brunnner%202006.doc

González, R., & Hornauer-Hughes, A. (2014). Cerebro y lenguaje. Rev Hosp Clín Univ Chile, 25, 143– 153. www.redclinica.cl

Guamán, J. (2021). La conciencia fonológica para la iniciación a la lectoescritura en niños y niñas del nivel Inicial II. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/32841/1/Proyecto%20de%20Titulaci%c 3%b3n%20Johanna%20Guam%c3%a1n.pdf

Gutiérrez, R., & Díez, A. (2015, October 7). Aprendizaje de la Escritura y Habilidades de Conciencia Fonológica en las Primeras Edades. Revista Pedagógica. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67405/22080

Gutiérrez, R., & Díez, A. (2018). Conciencia Fonológica y Desarrollo Evolutivo de la Escritura en las Primeras Edades. 21(1), 395–415. https://doi.org/10.5944/educXX1.13256

Hurtado, M. C. (2015). La Conciencia Fonológica. http://riai.jimdo.com/

Iglesias, R. (2000). La Lectoescritura desde Edades Tempranas “Consideraciones teóricas-práticas.” http://www.waece.org/biblioweb07/pdfs/d144.pdf

Mendoza, M. (2017). Iniciación a la lectoescritura a través de cuentos infantiles sistematización de prática profesional. https://docplayer.es/63039840-Universidad-rafael-landivar-facultad-dehumanidades-licenciatura-en-educacion-inicial-y-preprimaria.html

Meléndez, C., & Morocho, G. (2007). Aplicación de la prueba de predicción lectora (PPL): aspectos teóricos y elaboración de un baremo. Estudio hecho en Lima-Perú. Lima: Invest. Educ. 11 (19).

Ministerio de Educación. (2014). Guía para Docentes Lengua y Literatura. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/09/LENGUA-Y-LITERATURA-2- DOCENTE.pdf Ministerio de Educación. (2016a). Guía del Docente - Preparatoria . https://www.educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/09/GUIA_DEL_DOCENTE.pdf

Ministerio de Educación. (2016b). Instructivo Metodológico para el Docente del Componente de Alfabetización. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/06/MODULO1.pdf

Ministerio de Educación. (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria Subnivel Preparatoria. Segunda Edición. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/09/EGB-Preparatoria.pdf

Montealegre, R., & Forero, L. (2006). Desarrollo de la Lectoescritura: Adquisición y Dominio. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf

Muñoz, S. (2021, May 1). El área de Broca: localización y función. https://www.psicoactiva.com/blog/area-broca-localizacion-funcion/

Núñez, P., & Santamarina, M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. https://www.redalyc.org/pdf/5119/511951374006.pdf

Pérez, D. (2018). El Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Lectoescritura: Una revisión teórica. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/15570/El%20proceso%20de%20ensenanzaaprendizaje%20de%20la%20lectoescritura%20una%20revision%20teorica.pdf?sequence=1&is Allowed=y

Quilca, M. (2017). Desarrollo de la Conciencia Fonológica. https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/2840/1/UPTIC_Relatorio%20de%20Projeto_Maria% 20Soledad%20Ter%C3%A1n.pdf

Quitián, S. (2016). Del lenguaje hacia la pedagogía de la lengua en la formación del sujeto social. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/11295/13682

Ramírez, E. (2009). ¿Qué es leer? ¿Qué es la lectura? 23. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000100007

Ramos, J., & Cuadrado, I. (n.d.). PECO Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico Manual. Retrieved February 25, 2023, from http://biblioteca.ajusco.upn.mx/archivos/bgtq8/html/test2/PECO.pdf

Restrepo, G., & Calvachi, L. (2021). Neuroeducación y aprendizaje de la lectura: Del laboratorio al salón de clase. JONED. Journal of Neuroeducation. , 15–21. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/view/31658/33272

Rodríguez, C., Yépez, E., Apolo, D., & Nasimba, T. (2022). Vista de Herramientas digitales para el desarrollo de la conciencia fonológica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2922-2936. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2428/3591

Rodríguez de la Calle, Y. (2012). Importancia de la Conciencia Fonológica en el aprendizaje del lenguaje escrito: Propuesta de Intervención Educativa. Universidad de Valladolid. Escuela 72 Universitaria de Magisterio. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/1104/TFGB.41.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rojas, J. (2015). “Conciencia Fonológica y Aprendizaje inicial de la lecto escritura en niñas y niños Shipibo del 1 er grado de Educación Primaria de la Institución Educativa N° 64508-B Santa Isabel de Bahuanisho y de la I.E. N° 64873-B Santa Elisa de la Red Fe y Alegría 72-Pucallpa-2015” . http://repositorio.unia.edu.pe/bitstream/unia/150/1/T084_44269147_T.Pdf.pdf

Rubiano, E. (2012). La iniciación de la lectura y escritura. Recursos para el aprendizaje de referencia. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630152017.pdf

Ruiz, R. (2014). La enseñanza del inglés en la Educación Infantil: el desarrollo de la Conciencia Fonológica aplicadndo la Fonética Sintética y el método Jolly Phonics. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2313/RuizMiravalles.pdf?sequence=1&isAllowed=y

San Millán, J. (2015). La Lógica de Gottlob Frege: 1879-1903. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/383748/JBSM_TESIS.pdf;jsessionid=6AEF865DFF EF7EE66EF457365B366F89?sequence=1

Universidad Andina Simón Bolivar. (2009). Escuela Lectora Una propuesta para el cambio. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/2180/1/EDU-PM-001- Propuesta%20metodol%c3%b3gica.pdf

Universidad Andina Simón Bolívar. (2017, November 16). Escuelas Lectoras: con los mentores, la Universidad llega al territorio . https://www.uasb.edu.ec/escuelas-lectoras-con-los-mentores-launiversidad-llega-al-territorio-id1857240/

Vargas, K., Jara, M., Lozada, M., & Dume, M. (2019). Influencia de la Nerociencia en el Aprendizaje de la Lectoescritura. 33–38. https://docplayer.es/200214239-Influencia-de-la-neurociencia-en-elaprendizaje-de-la-lectoescritura-influence-of-neuroscience-in-the-learning-of-literacy.html

Vega, R. (2021). “Desarrollo de la conciencia fonológica a través de la modalidad de enseñanza virtual” [Universidad Católica Argentina]. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/12444/1/desarrollo-concienciafonol%C3%B3gica.pdf

Zegarra, C., & García, J. (n.d.). Pensamiento y Lenguaje: Piaget y Vygotsky . Retrieved February 25, 2023, from https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1JHMXKFJG-1GQVXS1- 1756/PENSAMIENTO%20Y%20LENGUAJE%20PIAGET%20Y%20VYGOTSKI.pd

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.