Didactic strategies for encouraging reading: application analysis in pre-professional practices

Main Article Content

Cintya Patricia Maila Simbaña
Aída Noemi Bedón

Abstract

The importance given to the initial education stage increases the possibilities for an optimal and adequate school development of the infant. Thus, for example, reading is considered, socially, one of the main activities in schooling. In this context, playful activities generate curiosity to get involved in learning in general and in reading in particular. Didactic strategies to encourage reading have been considered a fundamental resource at an early age, not only because they promote progress in learning, but also because they generate reading habits from early childhood. This research analyzes the application of didactic strategies to encourage reading; such techniques were carried out during pre-professional practices by eighth-level students of the Initial Education program from the Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE, located on the Sangolquí campus. The type of research is qualitative-quantitative, descriptive, and nonexperimental. For data collection, a questionnaire with thirteen items was applied, and it was validated by expert judgment. To be aware of the reliability of the instrument, Cronbach’s Alpha method was applied, obtaining 0,848, which shows acceptable trustworthiness. It is concluded that university students have knowledge about the strategies to encourage reading; however, when students should apply such knowledge in real contexts, they use only two or three strategies (the most used ones) without detecting much innovation in their pre- professional practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Didactic strategies for encouraging reading: application analysis in pre-professional practices. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(2), 107-122. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2531
Section
Artículo de Investigación
Author Biographies

Cintya Patricia Maila Simbaña, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Estudiante de la Carrera de Educación Inicial en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Con experiencia laboral como docente de apoyo en Maternal I, II y Educación Inicial I, II de las instituciones: Unidad Educativa “Darío Figueroa Larco”, Unidad Educativa “Jahibé”, Guagua Centro “Biloxi” Escuela Particular “Celestín Freinet del Valle”. Con inclinación investigativa en temas relacionados a la lectura desde la primera infancia.

Aída Noemi Bedón, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación, por la Universidad de Santiago de Compostela. Coordinadora del Grupo de investigación “Innovación Educativa” de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE de Ecuador. En el área investigativa ha incursionado en el desarrollo profesional del profesorado.

How to Cite

Didactic strategies for encouraging reading: application analysis in pre-professional practices. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(2), 107-122. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2531

References

Cebrián, C. y Martín del Pozo, M. (2015). Propuesta metodológica de estrategias de animación a la lectura en el segundo ciclo de Educación Infantil [Tesis de Maestría, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/1103

Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. E-Ciencias de La Información, 5(2), 1-15 https://doi.org/10.15517/eci.v5i2.19605

Cordero, V. (2011). La Animación a La Lectura. Innovación y Experiencias Educativas, 45(6), 1–9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_38/Veronica Munoz_1.pdf

Criollo, F. (23 de abril de 2017). La lectura es un hábito en construcción en el Ecuador. El Comercio. https://www.

elcomercio.com/actualidad/cultura/lectura-ecuador-librohabitos-cultura.html

Domech, C. (2004). Animación a la lectura: ¿Cuántos cuentos cuentas tú? Madrid: Editorial Popular.

Universidad de las Fuerzas Armadas (2016). Proyectos ESPE. http://proyectosvs.espe.edu.ec/wp-content/

u p l o a d s / 2 0 1 6 / 1 1 / 2 _ 1 _ R E F- 3 - R E G - I N T R- R E G -ACADEMICO1.pdf

Gallardo, M., Mingo, M. y Faubel, N. (2000). La animación lectora en la educación infantil: un placer compartido. Kikirikí, 54.

García, A., Ordoñez, L., y Cusme Santander, C. (2016). Hábito de lectura en estudiantes de Centro de Educación, Manta provincia de Manabí. Dominio de Las Ciencias, 2(2), 280–290.

Gonzales, C., Perdomo, E. y Peña, J. (2017). Alternativas Didácticas de Lectura para el Fortalecimiento de la Calidad Educativa. Revista Scientific, 2(6), 29–51. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.2.29-51

Hernández, R., Fernández C. y Batista, P. (2018) Metodología de la Investigación. México. D.F: Mc-Graw-Hill.

Higuera, Y. (2016). De la estética de la recepción a la animación a la lectura: consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, 7(28), 187-200. http://www.

scielo.org.co/pdf/laplb/n28/n28a13.pdf

La Hora. (5 de marzo de 2018). Iniciativas que promueven la lectura toman fuerza en Quito La Hora. https://lahora.com.ec/noticia/1102140150/iniciativas-que-promueven-lalectura-toman-fuerza-en-quito

Lázaro, E. (2009). Animación a la lectura y promoción lectora. Guía Para Bibliotecas Escolares, 7(21), 261–290. http://

ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12950/CC-102_art_10.pdf?sequence=1

Marina, A. y Válgoma, D. (2005). La magia de leer. Plaza y Janes Editores.

Martínez, L. J. (2012). La animación a la lectura en las bibliotecas. La construcción de un camino hacia la lectura. Boletín de la asociación andaluza de bibliotecarios, 27(103), 59-78.

Milton, V. (2010). Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 12(2), 248–252. https://doi.org/10.1007/s00259-006-0152-0

Montoya, A. y García, A. (2014). Un abanico de estrategias didácticas para promocionar la lectura con textos literarios. Legenda, 18(18), 169-191.

Nádas, J. y Rakovics, V. (2017). High intensity broad spectrum LEDs in the near infrared range. Materials Science Forum, 18(85), 141–146. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/MSF.885.141

Osoro, L. (2012). La práctica de la animación a la lectura. Lectura y vida, 4(12), 1-11 http://www.plec.es/documentos.php?id_seccion=6&id_documento=31

Quintanal, J. (2007). Comprensión lectora. Barcelona: Octaedro.

Real Academia Española. (2014). Leer. En Diccionario de la lengua española (23a ed.). Recuperado en 25 de noviembre de 2021, de https://dle.rae.es/leer

Ramírez, C. y De Castro, D. (2013). La lectura en la primera infancia. Grafías Disciplinares de La UCP, 2(10), 7–21.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=15759

Riquelme, E. y Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios pedagógicos, 37(1), 269-277. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100015

Rosenblatt, L. M. (2002). La literatura como explotación. México: Fondo de Cultura Económica

Rosero, L. y Mieles, M. (2015). Familia y lectura en la primera infancia: una estrategia para potenciar el desarrollo

comunicativo, afectivo, ético y creativo de los niños y niñas. Itinerario Educativo, 29(66), 205-221 https://doi.org/10.21500/01212753.2220

Saldaña, D., Barrera, C. y Fajardo, I. (2020). Mediación y animación a la lectura infantil: caso mercados y plazas.

Killkana Social, 4(1), 7–12. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v4i1.617

Sarto, M. (1993). La animación a la lectura: para hacer al niño lector. Madrid: SM, 1993.

Šifrar, M. y Pregelj, B. (2018). La animación a la lectura y la literatura infantil y juvenil a través de proyectos de fomento a la lectura: el caso de Eslovenia. Lenguaje y textos, 5(48), 33–41. https://doi.org/https://doi.org/10.4995/

lyt.2018.10428

Solana, R. (2014). Animación a la lectura en el primer curso de Educación Primaria. [Tesis de Maestría, Universidad

Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2281/Solana-Frias.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Vanegas, M. (2020). Proyecto de animación a la lectura para la escuela “26 de junio” del cantón gualaceo a partir de

un enfoque sociocultural. [Tesis de Grado, Universidad del Azuay]. http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/10529/1/16118.pdf

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.