Communicative practices of older adults in social networks in the Antonio José Holguín Parish

Main Article Content

Dayana Belen Aguiar Paredes
Maria Jose Tamayo Chiluisa
Francisco Ramiro Ulloa Enríquez

Abstract

This research analyzes the communicative practices of older adults in social networks in the Antonio José Holguín Parish, establishing the objective of understanding the level of digital participation, the limitations they face and the opportunities in the use of ICTs. A mixed approach (qualitative and quantitative) was used, collected through surveys applied to 191 participants and four life histories, which facilitated a complete view of the phenomenon. The results show that 58% of older adults use some social network, although it is limited and focuses on family communication. Facebook and WhatsApp are the most used platforms, however, 68% state that they do not have knowledge about the use of social networks and 49% mention that they do not have family support on social networks. Similarly, it was identified that they have ambiguous attitudes in the technological context, ranging from disinterest and fear, while 68% of the population is interested in training in basic topics. Concluding that the digital inclusion of older adults is limited to structural, social and emotional factors, for which it requires digital literacy techniques that are in accordance with the reality of the parish.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Communicative practices of older adults in social networks in the Antonio José Holguín Parish. (2025). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 3(2), 21-30. https://doi.org/10.24133/recihys.v3.i2.4239
Section
Technical Articles
Author Biographies

Dayana Belen Aguiar Paredes, Universidad Técnica de Cotopaxi - UTC

investigadora 

Maria Jose Tamayo Chiluisa, Universidad Técnica de Cotopaxi

Investigadora

Francisco Ramiro Ulloa Enríquez, Universidad Técnica de Cotopaxi - UTC

docente investigador

How to Cite

Communicative practices of older adults in social networks in the Antonio José Holguín Parish. (2025). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 3(2), 21-30. https://doi.org/10.24133/recihys.v3.i2.4239

References

Arroyave, P., Ocampo, J., Sánchez, S., & Vega, O. (2020). Inclusión digital como opción aportante al envejecimiento activo. E-Ciencias de la Información, 10(2), 123-136. doi:https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.39522

Calle-Cordova, M., Tenecota-Huerta, L., & Arevalo-Herrera, D. (2024). Políticas de Inclusión Digital en la Educación: Perspectivas para el Ecuador. RTED, 17(2), 355–361. doi:https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.564

Campos, H. (2018). Uso, creencias y actitudes sobre las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje del personal académico de un Centro Público de Investigación. Caso: CIBNOR. Universidad Internacional Iberoamericana.

Cardoso, C., Martin, A., & Saldaño, V. (2017). Los adultos mayores y las redes sociales: Analizando experiencias para mejorar la interacción. Universidad de Patagonia Austral. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6089345.pdf

Chinchuña, M. (2018). Sentidos de vida del adulto mayor en la parroquia San Juan de Pastocalle: Un enfoque comunicacional. Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi.

Cunalata-Altamirano, D., & Chiliquinga-Véjar, L. (2024). Uso de redes sociales tecnológicas y relaciones familiares en adultos mayores. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora., 7(13), 2697-3626. doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i13.006

Del Prete, A., & Redon, S. (2020). Las redes sociales on-line: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas, 19(1). doi:http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834

Fernández-Ardèvol, M., & Ivan, L. (2020). Older people go online: Towards a comparative framework for analysing digital inclusion. . Nordicom Review, 41(1), 33-50. doi: https://doi.org/10.2478/nor-2020-0003

Guerrero, R., Acevedo, M., & Reyes, B. (2023). Redes sociales y adultos mayores, apromimaxión tecnología y oportunidad de desarrollo en la vejez. Cogitare Enfermagem, 28, 1-7. doi:dx.doi.org/10.1590/ce.v28i0.91176

Gutiérrez-Rubí, A., & Moreno, I. (2021). Estrategias de inclusión digital para mayores: guía de intervención. . Fundación Telefónica.

Hernández, C., & Moral, M. (2024). Uso de las redes sociales virtuales, percepción de soledad y habilidades sociales en jóvenes adultos españoles de la generación Z y la generación Y. Acta Colombiana de Psicología, 27(1), 229-245. doi:https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.1.13

Loos, E., Ivan, L., & Zajicek, M. (2021). Older adults and social media: Key factors influencing technology adoption. . Springer.

Martínez-Pecino, R., Lera, M., & García, M. (2022). Digital competence and psychological wellbeing in older adults: The mediating role of digital inclusion. . Educational Gerontology, 48(2), 81-93. doi:https://doi.org/10.1080/03601277.2021.2016702

Monge, J. (2022). Uso de Redes Sociales y Envejecimiento Activo. Ambato: Universidad Técnica de Ambato.

Mora-Chavarría, J., & González-Matamoros, R. (2022). Inclusión digital de la persona adulta mayor: Una revisión documental. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 33(1). doi:https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.11

Quinde, B., Mosquera, M., & Vázquez, A. (2020). Brecha Digital en Adultos Mayores: Accesibilidad Tecnológica y Redes Sociales. GIGAPP Estudios Working Papers, 7(166-182), 744-757. doi:https://www.gigapp.org/ewp/index.php/GIGAPP-EWP/article/view/220

Reyes, R., & Prado, A. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(32), 1-32. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38781

Rivoir, A., Morales, A., & Casamayou, A. (2019). Usos y percepciones de las tecnologías digitales en personas mayores. Limitaciones y beneficios para su calidad de vida. Revista Austral de Ciencias Sociales, 36, 295-313. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/459/45961140015/html/

Sánchez-Valle, M., González-Carrasco, M., & Rojas, M. (2020). La exclusión digital como factor de vulnerabilidad social en la vejez. . Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55(4), 223-229. doi:https://doi.org/10.1016/j.regg.2019.11.001

Unesco. (6 de Febrero de 2024). Qué necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación. Obtenido de Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura: https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.