Use of ICT Technological Tools in Teaching Learning

Main Article Content

Katherine Estefanía Guachamín Toapanta
Johanna Stefanía Guijarro Vinces
Tatiana Daniela Ríos López

Abstract

The use of ICT technological tools in the pedagogical field has become a determining resource in school classrooms, as an innovative methodology adaptable to any learning area, it is essential that the teacher as the main agent of the educational process stay updated, look for spaces for self-education and technological updating to learn about free technological resources offered by the web. For this reason, qualitative research seeks to analyze the influence of virtual ICT tools such as: WordWall, Mobbyt and Educandy on teacher learning, and examine from their perspective the importance within educational processes as a means for meaningful learning. Consequently, during the study, the most relevant aspects that were found were the age gap, lack of knowledge, language, dynamic virtual games, accessibility as factors that intervene in the use of said programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Use of ICT Technological Tools in Teaching Learning. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(3), 45-58. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i3.2405
Section
Artículo de Investigación Corto
Author Biographies

Katherine Estefanía Guachamín Toapanta, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Estudiante de la Carrera de Educación Inicial en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Experiencia laboral como pasante en las instituciones Colegio Militar “Eloy Alfaro”, Fundación Semilleros de Esperanza, CDI KID’S GARDEN. Facilitadora en cursos para docentes.

Johanna Stefanía Guijarro Vinces, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Magister en Gerencia Educativa de la Universidad Estatal de Milagro, Licenciada en Ciencias de la Educación Especialización Educadores de Párvulos de la Universidad Estatal de Guayaquil y se encuentra certificada por la Secretaría Técnica del Sistema Nacional de Cualificaciones Profesionales (SETEC). En su trayectoria profesional, Johanna se ha desempeñado en distintas áreas en el ámbito del Sistema Educativo Nacional.

Tatiana Daniela Ríos López, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Magister en Educación Inicial, Universidad Central del Ecuador, Licenciada en Ciencias de la Educación mención Parvularia, Universidad Politécnica Salesiana, Diplomado On line en Cultura de la Investigación, Universidad Internacional de la Rioja, España. Ha trabajado con niños con necesidades educativas especiales asociadas y no a la discapacidad, realizando adaptaciones curriculares.

How to Cite

Use of ICT Technological Tools in Teaching Learning. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(3), 45-58. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i3.2405

References

Alvites Huamani, C.G. (2017). Herramientas TIC en el aprendizaje en el área de matemática: Caso Escuela PopUp, Piura-Perú. Revista de divulgación científica de la Universidad Alas Peruanas, 4(1), 18-30. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1393

Lara Milcota, R. (2020). Gamificación como Estrategia de Motivación en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Reposito de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/2343/1/LARA%20MICOLTA%20ROSA%20MAR%c3%8cA.pdf

Syam, R. (2015). The effectiveness of using word wall in teaching simple present tense at the first-year students of junior High Shool 1 Parigi. English Education Department of UIN Alauddin Makassar. Magazine Eternal, 1(2). https://doi.org/10.24252/Eternal.V12.2015.A10

Bolaño García, M. (2017). Using interactive multimedia tools preschool education. Revista Científica de Opinión y Divulgación de la Universidad de Barcelona. https://d d d . u a b . c a t / p u b / d i m / d i m _ a 2 0 1 7 m 5 n 3 5 / d i m _a2017m5n35a4.pdf

Téliz, F. (2015). Uso didáctico de las TICS en las buenas prácticas de enseñanza de las matemáticas. Estudio de las opiniones y concepciones de docentes de educación secundaria en el departamento de Artigas. Revista de la Universidad ORT de Uruguay, 6(2), 13-26. http://dx.doi.org/10.18861/cied.2015.6.2.34

Gonzáles, M. (2016). Teacher training in ICT skills in the mediation of learning in the Canaima Educational Project. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales de la Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín de Venezuela, 18 (3), 492 – 507. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/741/671

Chancusig, J., Flores, A. y Constante, M. (2017). Las Tics en la Formación de los Docente. Revista Boletín Redipe Iberoamericana, 6(2), 2-25. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/206

García, B. (2015). Competencias matemáticas, expectativas de aprendizaje y enculturación matemática. Revista Escenarios, 13(1), 22-33. http://dx.doi.org/10.15665/esc.v13i1.549

Briceño, L., Sandia, B., y Aguilar, A. (2019). Knowledge of Information and Communication Technology and How

Frequent This Is Used in Education – Socio-Demographic Variables of the University of the Andes Academics.

Revisita Cubana de Educación Superior, 9 (1). https://orcid.org/0000-0002-8364-5378

Lezcano. M., Benítez, L., y Cueva, A. (2017). Usando TIC para enseñar Matemática en preescolar: El Circo Matemático.

Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 11(1). https://rcci.uci.cu/?journal=rcci&page=article&op=view&path%5B%5D=1419

Granada, L., Espinoza, E., y Mayon, S. (2019). Las TICS como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conrado de la Universidad de Cienfuegos, Cuba, 15(66). h t t p : / / s c i e l o . s l d . c u / s c i e l o . p h p ? s c r i p t = s c i _

arttext&pid=S1990-86442019000100104

Briceño-Pira, l., Flórez-Romero, R., y Gómez-Muñoz, D. (2019). Usos de las TIC en Preescolar: Hacia la Integración Curricular. Revista Especializada en Educación Panorama, 13(24), 21-32. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203

Velásquez Muñoz, C. (2018). Medir el nivel de competencia del uso de las TIC como apoyo a las actividades docentes. Revista Educación y tecnología. Revista educación y tecnología, 12, 17-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7023981

Grisales Aguirre, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Revista Entramado, 14(2), 198-214. https://revistas.u n i l i b r e . e d u . c o / i n d e x . p h p / e n t r a m a d o / a r t i c l e /view/4751

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Revista de currículum y formación del profesorado, 23. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/74491

Cáceres, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. Revista Ciencia América Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 2-7. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/284

Amelotti, I., Hernández, M., Abrahan, L., Cavallo, M., y Catalá, S. (2016). Alfabetización científica en el ámbito preescolar: primeros conocimientos como herramientas para la promoción de la salud y la prevención de la Enfermedad de Chagas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias de la Universidad de Cádiz, 13 (1), 192-202. http://hdl.handle.net/10498/18023

Muñoz Sanabria, L. F., y Vargas Ordoñez, L. M. (2019). EDUMAT: Herramienta Web Gamificada para la enseñanza de operaciones elementales. Revista Campus Virtuales, 8(2), 9-17. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/489

Guaypatin, O., Arias, J., Montaluisa, R., Cadena, J., y Salazar, J. (2017). Una aproximación a la aplicación de los tics en la didáctica de la matemática. Revista Boletín Redipe, 6(12), 2-12. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/412

Quispe, G., Calispa, W., Cuasialpud, T., y Astudillo, N. (2021). Análisis empírico del acceso a cursos virtuales de Literatura Infantil y Programación durante el confinamiento. Revista Vínculos de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, 6(2), 57-65. http://dx.doi.org/10.24133/vinculosespe.v6i2.1779

Leyva, H., Pérez, M., y Pérez, M. (2018). Google F orms en la evaluación diagnóstica como apoyo en las actividades

docentes. RIDE Revista Iberoamericana para la investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 84 - 111. http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/374

Hernández, R., Fernández C. y Batista, P. (2018) Metodología de la Investigación. México. D.F: Mc-Graw-Hill

Gómez Vahos, Luz Estela, & Muriel Muñoz, Luz Enid, & Londoño-Vásquez, David Alberto (2019). El papel del docente para

el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Revista Encuentros [Universidad Autónoma del Caribe Colombia], 17(02),118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/476661510011.pdf

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)