Use of ICT Technological Tools in Teaching Learning
Main Article Content
Abstract
The use of ICT technological tools in the pedagogical field has become a determining resource in school classrooms, as an innovative methodology adaptable to any learning area, it is essential that the teacher as the main agent of the educational process stay updated, look for spaces for self-education and technological updating to learn about free technological resources offered by the web. For this reason, qualitative research seeks to analyze the influence of virtual ICT tools such as: WordWall, Mobbyt and Educandy on teacher learning, and examine from their perspective the importance within educational processes as a means for meaningful learning. Consequently, during the study, the most relevant aspects that were found were the age gap, lack of knowledge, language, dynamic virtual games, accessibility as factors that intervene in the use of said programs.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados.
How to Cite
References
Alvites Huamani, C.G. (2017). Herramientas TIC en el aprendizaje en el área de matemática: Caso Escuela PopUp, Piura-Perú. Revista de divulgación científica de la Universidad Alas Peruanas, 4(1), 18-30. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1393
Lara Milcota, R. (2020). Gamificación como Estrategia de Motivación en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Reposito de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/2343/1/LARA%20MICOLTA%20ROSA%20MAR%c3%8cA.pdf
Syam, R. (2015). The effectiveness of using word wall in teaching simple present tense at the first-year students of junior High Shool 1 Parigi. English Education Department of UIN Alauddin Makassar. Magazine Eternal, 1(2). https://doi.org/10.24252/Eternal.V12.2015.A10
Bolaño García, M. (2017). Using interactive multimedia tools preschool education. Revista Científica de Opinión y Divulgación de la Universidad de Barcelona. https://d d d . u a b . c a t / p u b / d i m / d i m _ a 2 0 1 7 m 5 n 3 5 / d i m _a2017m5n35a4.pdf
Téliz, F. (2015). Uso didáctico de las TICS en las buenas prácticas de enseñanza de las matemáticas. Estudio de las opiniones y concepciones de docentes de educación secundaria en el departamento de Artigas. Revista de la Universidad ORT de Uruguay, 6(2), 13-26. http://dx.doi.org/10.18861/cied.2015.6.2.34
Gonzáles, M. (2016). Teacher training in ICT skills in the mediation of learning in the Canaima Educational Project. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales de la Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín de Venezuela, 18 (3), 492 – 507. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/741/671
Chancusig, J., Flores, A. y Constante, M. (2017). Las Tics en la Formación de los Docente. Revista Boletín Redipe Iberoamericana, 6(2), 2-25. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/206
García, B. (2015). Competencias matemáticas, expectativas de aprendizaje y enculturación matemática. Revista Escenarios, 13(1), 22-33. http://dx.doi.org/10.15665/esc.v13i1.549
Briceño, L., Sandia, B., y Aguilar, A. (2019). Knowledge of Information and Communication Technology and How
Frequent This Is Used in Education – Socio-Demographic Variables of the University of the Andes Academics.
Revisita Cubana de Educación Superior, 9 (1). https://orcid.org/0000-0002-8364-5378
Lezcano. M., Benítez, L., y Cueva, A. (2017). Usando TIC para enseñar Matemática en preescolar: El Circo Matemático.
Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 11(1). https://rcci.uci.cu/?journal=rcci&page=article&op=view&path%5B%5D=1419
Granada, L., Espinoza, E., y Mayon, S. (2019). Las TICS como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conrado de la Universidad de Cienfuegos, Cuba, 15(66). h t t p : / / s c i e l o . s l d . c u / s c i e l o . p h p ? s c r i p t = s c i _
arttext&pid=S1990-86442019000100104
Briceño-Pira, l., Flórez-Romero, R., y Gómez-Muñoz, D. (2019). Usos de las TIC en Preescolar: Hacia la Integración Curricular. Revista Especializada en Educación Panorama, 13(24), 21-32. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1203
Velásquez Muñoz, C. (2018). Medir el nivel de competencia del uso de las TIC como apoyo a las actividades docentes. Revista Educación y tecnología. Revista educación y tecnología, 12, 17-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7023981
Grisales Aguirre, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Revista Entramado, 14(2), 198-214. https://revistas.u n i l i b r e . e d u . c o / i n d e x . p h p / e n t r a m a d o / a r t i c l e /view/4751
Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Revista de currículum y formación del profesorado, 23. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/74491
Cáceres, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. Revista Ciencia América Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 2-7. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/284
Amelotti, I., Hernández, M., Abrahan, L., Cavallo, M., y Catalá, S. (2016). Alfabetización científica en el ámbito preescolar: primeros conocimientos como herramientas para la promoción de la salud y la prevención de la Enfermedad de Chagas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias de la Universidad de Cádiz, 13 (1), 192-202. http://hdl.handle.net/10498/18023
Muñoz Sanabria, L. F., y Vargas Ordoñez, L. M. (2019). EDUMAT: Herramienta Web Gamificada para la enseñanza de operaciones elementales. Revista Campus Virtuales, 8(2), 9-17. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/489
Guaypatin, O., Arias, J., Montaluisa, R., Cadena, J., y Salazar, J. (2017). Una aproximación a la aplicación de los tics en la didáctica de la matemática. Revista Boletín Redipe, 6(12), 2-12. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/412
Quispe, G., Calispa, W., Cuasialpud, T., y Astudillo, N. (2021). Análisis empírico del acceso a cursos virtuales de Literatura Infantil y Programación durante el confinamiento. Revista Vínculos de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, 6(2), 57-65. http://dx.doi.org/10.24133/vinculosespe.v6i2.1779
Leyva, H., Pérez, M., y Pérez, M. (2018). Google F orms en la evaluación diagnóstica como apoyo en las actividades
docentes. RIDE Revista Iberoamericana para la investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 84 - 111. http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/374
Hernández, R., Fernández C. y Batista, P. (2018) Metodología de la Investigación. México. D.F: Mc-Graw-Hill
Gómez Vahos, Luz Estela, & Muriel Muñoz, Luz Enid, & Londoño-Vásquez, David Alberto (2019). El papel del docente para
el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Revista Encuentros [Universidad Autónoma del Caribe Colombia], 17(02),118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/476661510011.pdf