Diagnosis and improvement of digital competencies. The case of teachers of educational institutions of the public sector of the cantons Rumiñahui and Mejía.

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Karina Cela
Sergio Castillo
Cecilia Milena Hinojosa
Ramiro Nanac Delgado

Abstract

Digital competence is one of the recommended competencies for the successful performance of the professional in the current era, and especially if he/she is an educator. The gaps between the rural and urban population are still marked in several areas: economic, social, technological and even knowledge. In order to contribute to the reduction of the digital gap, the Department of Computer Science of the University of the Armed Forces ESPE, developed the project “Digital Skills for teachers and students of educational institutions in the cantons of Rumiñahui and Mejia”.


This project in its first phase focused on the design and development of virtual trainings for the improvement of “Information competencies and information literacy”, taking as a reference the Common Framework of Digital Competence for Teachers (2017).



This article presents the results of this formative experience focused on the improvement of digital competencies. Methodology, this research used a quantitative methodology with descriptive and correlational scope. Results: 356 teachers from public educational units were trained. Statistical analysis of results showed an increase in digital competence between pre- and post-test scores of digital information competence and information literacy. Conclusions: Statistical analysis showed that the participants improved their level of information competence and information literacy of the participants. These results will help to infer this type of training in other populations interested in improving their digital competence.

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How to Cite
Diagnosis and improvement of digital competencies. The case of teachers of educational institutions of the public sector of the cantons Rumiñahui and Mejía. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(3), 29-42. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/vinculos/article/view/2674
Section
Artículo de Investigación
Author Biographies

Karina Cela, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Es Docente de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Es Ingeniera en Sistemas y Máster en Ingeniería de medios para la educación de la Universidad de Poitiers – Francia, UNED - España y Universidad Técnica de Lisboa - Portugal (Programa Europeo Euromime). Ph.D. en informática pluridisciplinar aplicada a las tecnologías de la información y la comunicación. Sus líneas de investigación tienen que ver con educación, e-learning, tecnologías, inclusión social y análisis de
redes sociales.

Sergio Castillo, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Es ingeniero matemático graduado de la Escuela Politécnica Nacional en el 2002. Además, estudió finanzas en la Universidad Andina Simón Bolívar, actualmente estudia su Doctorado en Estadística en la Universidad de Vigo. Es profesor en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE en Ecuador. Sus actuales líneas de investigación están relacionadas con geoestadística y alfabetización estadística.

Cecilia Milena Hinojosa, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Es Ingeniera de Sistemas graduada en la Escuela Politécnica del Ejército, Magíster en Gestión de la Calidad y Productividad y Magíster en Ingeniería de Software. Actualmente es profesora del Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE y Directora de la Unidad de Vinculación con la Sociedad. Se ha desempeñado como consultora independiente y ha ejercido varias funciones en instituciones del sector público y privado. Ha participado en varios proyectos de investigación enfocados en el uso de las tecnologías de la información para el desarrollo y ha publicado varios artículos en sus áreas de especialidad.

Ramiro Nanac Delgado, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Es Ingeniero electrónico ha obtenido una Maestría en Ciencias de la Computación (Estados Unidos)
y un Doctorado en Tecnologías de la Información y sus aplicaciones (España). Docente tiempo completo y Coordinador de Vinculación con la Sociedad del Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Ha impartido cursos presenciales y virtuales relacionados con Sistemas Operativos, Tic´s aplicadas a la educación, usos y aplicaciones del software libre, entre los más relevantes. Sus líneas de investigación y publicaciones están alineadas con las neurociencias, diseño universal para el aprendizaje, nuevos ecosistemas educativos y plataformas de educación virtual.

How to Cite

Diagnosis and improvement of digital competencies. The case of teachers of educational institutions of the public sector of the cantons Rumiñahui and Mejía. (2022). Revista Vínculos ESPE, 7(3), 29-42. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/vinculos/article/view/2674

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