Virtual learning environment as a resource for training on environmentaleducation issues

Main Article Content

Carlos Mantilla Parra
Evelyn Adriana Terán Molina

Abstract

The present study aims to design a virtual learning environment as a training resource on environmental education issues, considering that the purpose of environmental education is that individuals and communities understand the complexity of the environment, both natural and artificial. Therefore, the article presented is aimed at the community in general, so that through a virtual learning environment it is possible to access the information inherent to the subject and give a message of sensitization to visitors, a sense of environmental awareness, as well as having updated material available. Within the methodological mechanisms, the Weebly platform, YouTube, image design and other applications were used to strengthen the development of the web page. In the methodological field, the research was framed within the quantitative paradigm and a Google form was used for the diagnosis, which allowed determining through the survey technique aspects concerning the results of the summative evaluation of the participants of the study, in addition, interviews were applied to expert professionals, to obtain experiences regarding environmental education and their valuable contribution to enrich the knowledge of the students. The data were tabulated and presented for the generation of conclusions. At the end of the virtual teaching and learning environment, 96,8% of the students surveyed were satisfied with the results. It was concluded that the visitors obtained information and consolidated current knowledge of great importance, facilitating their downloading, visualization and comparison of the topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Virtual learning environment as a resource for training on environmentaleducation issues. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 23-32. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.319
Section
Technical Articles
Author Biographies

Carlos Mantilla Parra, Universidad Técnica de Cotopaxi

docente

Evelyn Adriana Terán Molina, Universidad Técnica de Cotopaxi

docente

How to Cite

Virtual learning environment as a resource for training on environmentaleducation issues. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 23-32. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.319

References

Álvarez Arregui, E. R. (2011). Ecosistemas de formación blended-learning para emprender y colaborar en la universidad: valoración de los estudiantes sobre los recursos. . eoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información.

Cabero, J. y. (2005). Las TICs y la Educación Ambiental,. Revista Latinoamericana de Tecnología educativa, 9-26.

Carranza, M. (2007). Las TIC, Sustentabilidad y Educación Ambiental.

Corbeta, S., Sessano, P., & Krasmanski, M. (s.f.). Educación ambiental, formación docente y TIC, el desafío complejo de una triple articulación. Hacia la definición de un espacio transversal. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación.(7).

del Consuelo Carranza, M. A. (2007). Las TIC, Sustentabilidad y educación ambiental. En Razón y palabra, (pág. 58).

Martí Maranillo, R., Gisbert, M., & Larraz, V. (2018). Ecosistemas tecnológicos de aprendizaje y gestión educativa: características estratégicas para un diseño eficiente. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa(64), 1-17.

Mataix, C. (2010). Movilidad Urbana Sostenible: un reto energético y ambiental. Madrid, España.

Mayer, M. (2008). Educación Ambiental. Roma: Centro Europeo dell'Educazione. Ministero Pubblica Istruzione. Frascati.

MEIRA, P. (2001). La investigación en Educación Ambiental y las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Teoría de la Educación. Nuevas Tecnologías en la Sociedad del Conocimiento., 2(2).

Mejía, H. (1978). El Ser de la Educación. Revista Educación de la Universidad de Costa Rica., II(2), 1-9.

Nando, J. G. (2000). Estrategias Didácticas en Educación Ambiental. Aljibe.

Quevedo Piratova, D. A., Gómez Zermeño, M. G., & Briseño Sepúlveda, M. G. (2015). Mejora de la enseñanza de la Estadística mediante la implementación de una Comunidad Virtual de Aprendizaje. Números: revista de didáctica de las matemáticas.

Silva Quiroz, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje. EVA. Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje., 0(0).

Turoff. (2015). Definición de clase virtual. Educación Virtual y a Distancia. Bogotá, D. C.: Especialización Informática y Multimedia en Educación.

Wilkinson, D. (2002). Ecosistemas de aprendizaje en línea.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3