Podcasts and their importance in higher education; a systematic review.

Main Article Content

Jhoanna Belén Benítez Jerez
Alex Renato Santillán Sarmiento
Milbert Damian Beltrán Salazar

Abstract

In the era of globalization, we find different digital tools that have contributed to the evolution of the internet, allowing the user to become an active entity that produces and transmits information. Podcasts are digital audio recordings that are an excellent teaching and learning tool for creating and disseminating academic content. The objective of this bibliographic research is to compare educational experiences on the use of podcasts in higher education. The methodology used is hermeneutic, an exhaustive selection of articles and research papers was made that responded to the following criteria: in Spanish or English, having been published in the last 10 years, the articles must be national and international research and be focused on higher education. The following search pages and databases were used: Google Scholar, Dialnet and Scielo; using the keywords: "ICT", "higher education", "academia" and "podcast". The main findings indicated that podcast design demands from the student, planning, creativity and eloquence in what they want to express. In addition, elderly people are less likely to use digital tools, therefore, the teacher needs to become familiar with the creation of podcasts since it facilitates the understanding of academic content from different areas of knowledge. In conclusion, podcast production helps the development of superior skills in students and are digital tools compatible with asynchronous learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Podcasts and their importance in higher education; a systematic review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 1-8. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.3215
Section
Technical Articles

How to Cite

Podcasts and their importance in higher education; a systematic review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(2), 1-8. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i2.3215

References

Hidalgo Sosa, M. (2022). Análisis del uso del Podcast en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la asignatura de Sociedad, Economía y Política del México actual en el bachillerato. http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/bibliotecadigital/handle/231104/29 50

Cajiao, M. C. R., Herrera, A., & Álvarez, M. M. M. (2021). INGENIEROS SIN FRONTERAS E INGENIOSAS: ESTRATEGIAS PARA LA EDUCACIÓN EN INGENIERÍA. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. https://doi.org/10.26507/ponencia.1884

De Hart, K., & Wentzel, L. (2020). The use of podcasts and videocasts by tertiary accounting students in distance education. South African Journal of Higher Education, 34(1), 267-287. https://doi.org/10.20853/34-1-2827

Fernandez, V., Sallan, J. M., & Simo, P. (2015). Past, Present, and Future of Podcasting in Higher Education. En M. Li & Y. Zhao (Eds.), Exploring Learning & Teaching in Higher Education (pp. 305-330). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55352-3_14

Hidalgo Sosa, M. (2022). Análisis del uso del Podcast en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la asignatura de Sociedad, Economía y Política del México actual en el bachillerato. http://200.57.56.70:8080/xmlui/handle/231104/2950

Krúpová, V., & Hudíková, Z. (2021). Podcast – A Modern Form of Original Audio Formats? Megatrendy a MéDiá, 8(1), 142-154.

Leyva Yaya, C. J. (2022). Las TIC y aprendizaje colaborativo en estudiantes de la Facultad de Negocios de una universidad de Lima en la Pandemia 2021. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/79430

Liu, H., Lin, C.-H., & Zhang, D. (2017). Pedagogical beliefs and attitudes toward information and communication technology: A survey of teachers of English as a foreign language in China. Computer Assisted Language Learning, 30(8), 745-765. https://doi.org/10.1080/09588221.2017.1347572

Marmolejo Cueva, C. (2015). El uso de las TIC´s como medio de difusión en las instituciones de educación superior (caso de estudio PUCESE 2013) [Thesis, Ecuador - PUCESE- Maestría enTecnologías para la Gestión y Práctica Docente]. http://localhost/xmlui/handle/123456789/2342

Medina, E. B., Infante, M. G., Guerrero, M. J. S., Redondo, P. G., Córdoba, M. M. V., Pertíñez, M. D., & Ibáñez, A. H. (2022). Creación de podcast en asignaturas de Producción Animal del Grado en Ingeniería Agrícola y Master en Ingeniería Agronómica, para la motivación del alumnado Universitario. Edunovatic 2022. Conference Proceedings: 7th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, December 14-15, 2022, 52-54.

Pacheco Montoya, D. A., Martínez Figueira, M. E., Pacheco Montoya, D. A., & Martínez Figueira, M. E. (2021). Percepciones de la incursión de las TIC en la enseñanza superior en Ecuador. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(2), 99-116. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000200099

Pagliarulo, G., & Yamanaka, A. (2022). THE POWER OF THE MICROPHONE: Podcasting as an effective instructional tool for leadership education. Journal of Leadership Education. https://journalofleadershiped.org/jole_articles/the-power-of-the-microphone-podcasting-as-an-effective-instructional-tool-for-leadership-education/

Peinado, F., Fernández, M., Ortíz, M., & Rodríguez, D. (2011). HACIA UN APRENDIZAJE ACTIVO DE LA EMPRESA INFORMATIVA EN EL EEES. APLICACIÓN DEL PODCASTING Y OTRAS HERRAMIENTAS DE COMUNICACIÓN 2.0.

Podcast | Definition & Facts | Britannica. (2023, marzo 11). https://www.britannica.com/art/podcast

Rincón, S. (2022). Innovación mediante abp en la asignatura de historia de la publicidad: El podcast como herramienta de aprendizaje. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3914

Rivera, V. J., Payan, E. B., Cervantes, J. M., Díaz, R. V., & Rivera, O. J. (2022). Podcast como recurso educativo en la impartición de una materia en ingeniería. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 9(17).

Romero Alonso, R. E., Tejada Navarro, C. A., Núñez, O., Romero Alonso, R. E., Tejada Navarro, C. A., & Núñez, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional, 60(2), 99-120. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.2-art.1175

Sigüenza Orellana, J. P., Montánchez Torres, M. L., & Palta Valladares, N. I. (2018). La tutoría académica y la herramienta web 2.0: Podcast, en la educación superior. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 39-46.

Vera, A. B. (2003). LAS TECNOLOGIAS DE INFORMACION Y COMUNICACIONES (TIC) EN LA DOCENCIA UNIVERSITARIA. 12.

Zureck, A., Frère, E., Seel, G., & Klingenberger, L. (2019). Teaching and Learning with Audiovisual Media: Empirical Analysis of the Effectiveness of Podcasts in Financial Literacy.

Yaya, L., & Jesus, C. (2022). Las TIC y aprendizaje colaborativo en estudiantes de la Facultad de Negocios de una universidad de Lima en la Pandemia 2021. Universidad César Vallejo

Quintana, L., & Hermida, J. (2019). 1El método hermenéutico yla investigaciónen Ciencias Sociales (Vol. 2). Buenos Aires. Obtenido de https://revistajuridica.uflo.edu.ar/index.php/RevistaJuridica/issue/view/Aportes%20al%20Derecho%202019/2019%20n%C3%BAmero%20completo

Romero , R., Tejada , C., & Núñez, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Scielo, 60(2), 100-120. Obtenido de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292021000200099

.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3