HIIT Training in Military Pentathlon Physical Performance

Main Article Content

Fredy Geovanny Moposita Caillamara
Juan Pablo Villarroel Calero
Robert Stalin Alvarado Zedeño
Edison Vinicio Conlago Chancosi

Abstract

The military pentathlon is a sport that combines 5 tests (standard rifle shooting, obstacle course, swimming with obstacles, grenade throwing, and cross country running) is here where low performance of ESMIL cadets was detected, the objective of the study was to apply an intervention with HIIT high intensity interval circuit training. Method: A quantitative research of quasi-experimental approach was applied, with a non-probabilistic sampling by convenience to a group of 7 cadets of 21.14 ± 0.9 years old for 12 weeks, with a training structure of (6 exercise x 20 sec of work x 4 series and a micro recovery of 20 sec and macro of 60 sec).


For the collection of the results a strength evaluation was applied, before and after the intervention, once the data were collected they were analyzed with the statistical program SPSS version 25. Results: After the statistical analysis it was possible to verify that the data complied with normality, the parametric Student's t-test for related samples was applied, where it was determined that the 5 strength tests had a significance > 0.05, thus proving the improvement in the performance of the cadets.


Discussion: The performance in this sport is measured with the sum of points in the whole competition where the average of the first event was 3821.0 points and in the second event was 4392.4 points, showing the improvement of the total score. In conclusion, the application of high intensity interval circuit training improves the performance of military pentathlon athletes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
HIIT Training in Military Pentathlon Physical Performance. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 50-60. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3486
Section
Technical Articles
Author Biographies

Fredy Geovanny Moposita Caillamara, Comité Paralímpico Ecuatoriano

docente investigador 

Juan Pablo Villarroel Calero, Escuela Superior Militar Eloy Alfaro

investigador

Robert Stalin Alvarado Zedeño, Escuela de Infantería de Marina

docente

Edison Vinicio Conlago Chancosi, Universidad Metropolitana

docente

How to Cite

HIIT Training in Military Pentathlon Physical Performance. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 50-60. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3486

References

Álvarez Fernández, I. (2014). El entrenamiento interválico de alta intensidad para el rendimiento deportivo. Bilbao: Universidad de Pais Vasco.

Bernal , C. A. (2010). Metodología de la investigación. Pearson.

Bompa, T. O. (2006). Periodización de la fuerza. Toronto: Tudor.

Bompa, T. O., & Buzichelli, C. A. (2019). Periodización Teoría y metodología del entrenamiento. México DF: Tutor.

Borja Salguero, O. R. (2018). Plan de entrenamiento pliométrico en el tren superior para mejorar el resultado deportivo en el lanzamiento de granada en la selección del Ejército de pentatlón militar. Sangolqui: Universiad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Borreani, S., & Buriel, E. (s.f.). Guía de entrenamiento interválico de alta intensidad (HIIT) .

Bragança de Viana, M. M., & Bastos de Andrade, A. (Enero de 2008). Efdeportes.com. Obtenido de Flexibilidad: conceptos y generalidades: https://www.efdeportes.com/efd116/flexibilidad-conceptos-y-generalidades.htm

Cárdenas Kampauw, J. G., & Coronado Jaramillo, V. J. (2020). El pentatlón naval y su aporte a la formación del Guardiamarina de la Escuela Superior Naval Cmdte. "Rafael Morán Valverde". Sangolqui : Universidad de las Furezas Armadas ESPE.

Chiriboga Ibujés, P. A. (2020). Ejercicios pliométricos específicos en el mejoramiento de la técnica de lanzamiento de granada, en el equipo de pentatlón militar de los alumnos de la Escuela Técnica de la Fuerza Aérea en el 2019. Sangolqui: Universidad de las Fuerza Armadas ESPE.

CISM . (2020). Military pentathlon. cism consejo internacional del deporte militar.

Esmil. (2022). Escuela Superior Militar "Eloy Alfaro". Obtenido de Escuela Superior Militar "Eloy Alfaro": https://www.esmil.mil.ec/

Fader, F. (6 de Febreo de 2013). Grupo Sobre Entrenamiento. Obtenido de Entrenamiento de Intervalos de Alta Intensidad (HIIT) en Corredores: Consideraciones Generales: https://g-se.com/entrenamiento-de-intervalos-de-alta-intensidad-hiit-en-corredores-consideraciones-generales-1499-sa-a57cfb2721f1e3

Gil, S. (19 de Julio de 2013). G-Sobre Entrenamiento. Obtenido de Rendimiento Deportivo: https://g-se.com/rendimiento-deportivo-bp-A57cfb26e69ca4

Gomeñuka , N., & Cabral, M. (Septiembre de 2008). Efdeportes.com. Obtenido de Las capacidades coordinativas en los alumnos del profesorado de Educación Física: https://www.efdeportes.com/efd124/las-capacidades-coordinativas-en-los-alumnos-del-profesorado-de-educacion-fisica.htm

Guío Gutiérrez , F. (2010). Concepto y clasificación de las capaciades físicas . Revista de investigación cuerpo, cultura y movimiento, 1(1), 77-86.

Hohmann, A., Lames, M., & Letzeier, M. (2005). Introducción a la ciencia del entrenamiento. paidotribo.

Pillajo Amagua, A. W. (2023). Entrenamiento del HIIT en el rendimiento físico de pentatlón aeronáutico de los cadetes de la Escuela Superior Militar de Aviación ESMA. Sangolquí: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Vasco Yacchirema, R. J., Velastegui González, J. D., & Vaca García, M. R. (2022). Entrenamiento físico para cadetes de la Escuela Superior de Policía “General Alberto Enríquez Gallo”. Polo del conocimiento, 77-103.

Weineck, J. (2005). Entrenamiento Total. Barcelona: Paidotribo.

World Health Organization. (6 de mayo de 2010). World Health Organization [Tabla]. Obtenido de Un estilo de vida saludable: recomendaciones de la OMS: https://www.who.int/europe/news-room/fact-sheets/item/a-healthy-lifestyle---who-recommendations

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>