Gamification as a methodological strategy in students with hearing limitations at the Pichincha University Institute.

Main Article Content

Esther María Zambrano Párraga
Ana Sofía Miranda Silva
Gabriela Elizabeth Cuarán Casa

Abstract

This research focuses on identifying the importance of gamification as a methodological strategy to dynamize the teaching-learning processes of students with hearing limitations at Tecnológico Universitario Pichincha. Different techniques were used to collect data, such as structured interviews, which facilitated their interpretation and hermeneutic analysis; a focus group facilitated the collection of opinions, experiences and expectations of deaf students of the Human Resources Management Career.


As important findings, it was determined the need to suggest the implementation of strategies based on gamification in the inclusive groups of the Institute, including teacher training and strategy design. In conclusion, gamification constitutes a viable alternative for the learning of hearing impaired students that will strengthen their participatory skills, meaningful learning, creative thinking and autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gamification as a methodological strategy in students with hearing limitations at the Pichincha University Institute. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 42-49. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3489
Section
Technical Articles
Author Biographies

Esther María Zambrano Párraga, Tecnológico Universitario Pichincha

docente investigadora 

Ana Sofía Miranda Silva, Tecnológico Universitario Pichincha

docente investigador 

Gabriela Elizabeth Cuarán Casa, Universidad Tecnológica Indoamérica

investigadora 

How to Cite

Gamification as a methodological strategy in students with hearing limitations at the Pichincha University Institute. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 42-49. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3489

References

Aguilar, J. (2008). Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo derivadas de discapacidad auditiva. Dirección General de Participación y Equidad en Educación.

Deterding, R., Dixon, D., Khaled, R. & Nacke, L. (2011). Gamification: Toward a Definition. International Journal of Human-Computer Studies.Fernández Batanero, J. M. (2018). TIC y la discapacidad. Conocimiento del profesorado de Educación Especial. Hekademos: revista educativa digital, 24, 19-29.

Hernández – Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. La ruta cuantitativa, cualitativa y mixta. Ed. Mac Graw Hill Education, Ciudad de México.

Iglesias, S. & García-Rierola, E. (n.d.). Aproximación conceptual en la enseñanza y aprendizaje en la era digital. Ensenyament i aprenentatge en l'era digital. Retrieved February 10, 2024.

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Wiley.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2019). Modelo Educativo Nacional Bilingüe Bicultural para Personas con Discapacidad Auditiva [Manual digital]. In El enfoque socio antropológico en la educación (1ra. Edición. ed.).

Organización Mundial de la Salud. (2023). Sordera y Pérdida Auditiva. OMS.

Rodríguez-Jiménez, C., Navas-Parejo, M., Santos, M. & Fernández, J. (2019). El Uso de la Gamificación para el Fomento de la Inclusión Inclusiva. International Journal of Education, 3(3), pp. 40-59.

Sanchez, Y., & Flores, M. (2019). Retos de la inclusión educativa: Dificultades de aprendizaje en la diversidad funcional auditiva. Quadernsanimacio.net, 5(30), 12.

Serrano, J., & Pons, R. (2011). El Constructivismo hoy: Enfoques constructivistas en educación. REDIE, 13(1), 12.

Tejero, J. (2021). Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario. Ed. de la Universidad de Castilla La Mancha.

Trejo, H. (2019). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificación en el aula. Tecnología, Ciencia y Educación., 13, 75-117. https://doi.org/10.51302/tce.2019.285

Trenzano, L., & Talavera Nuria. (2022). Gamificación como estrategia para la mejorar la educación inclusiva [Posgrado, Universidad Catalunya]. file:///C:/Users/edcabezas/Desktop/ltrenzanoTFM0122memoria.pdf

Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O'Reilly Media.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3