Gamification in learning simple patterns

Main Article Content

Geidy Jazmín Paredes Fuentes
Lic. Carlos Iván Aguirre-Pinos
Lic. Gina Elizabeth Yamberla-Chinlli
Dr.Raúl Yungán Yungán

Abstract

The research work focuses on the study of gamification and the development of simple patterns in children from 4 to 5 years old. The objective was based on analyzing gamification in the development of simple patterns in children from 4 to 5 years old from the "12 de Octubre" Basic Education School. The methodology has a qualitative approach that seeks to understand in depth the study phenomenon and a type of basic research that try to formulate new knowledge, its scope is descriptive since it is intended to detail the qualities and characteristics that exist between the two variables, of bibliographic type, with a non-experimental design.


The technique used for data collection was the interview with his instrument, the interview script with open questions that were validated by experts in the area, addressed to teachers of Level II of Initial Education of the "12 de Octubre" Basic Education School and an observation sheet applied to children from 4 to 5 years, the results were obtained through the analysis and triangulation of data, in order to meet the objectives proposed in the research. It is concluded that gamification is a motivating didactic strategy that favors the development of simple patterns in children, achieving a significant learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gamification in learning simple patterns. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 61-65. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3509
Section
Technical Articles
Author Biographies

Geidy Jazmín Paredes Fuentes, Universidad Técnica de Ambato

investigadora 

Lic. Carlos Iván Aguirre-Pinos, Universidad Técnica de Ambato

docente

Lic. Gina Elizabeth Yamberla-Chinlli, Universidad Técnica de Ambato

docente

Dr.Raúl Yungán Yungán , Universidad Técnica de Ambato

docente

How to Cite

Gamification in learning simple patterns. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(1), 61-65. https://doi.org/10.24133/recihys.v2i1.3509

References

Acosta, Y., Pincheira, N., & Alsina, Á. (2022). Tareas y habilidades para hacer patrones de repetición en libros de texto de educación infantil. AIEM, 91-110. Obtenido de file:///C:/Users/usuario/Downloads/Documat-TareasYHabilidadesParaHacerPatronesDeRepeticionEnL-8867072.pdf

Biel, L., & García, A. (2015). Gamificar: El uso de los elemetos del juego en la enseñanza de español . Obtenido de Cervantes : https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf

Balbuena, J. (2017). Aplicación del juego como estrategia para mejorar, patrones de repetición, de la competencia actúa y piensa matemáticamente en situaciones de regularidad, equivalencia y cambio, de estudiantes de 5 años de la institución educativa inicial la Pólvora- Cond. Obtenido de https://repositorio.unc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14074/2440/T016_43380152_S.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barón, N. (2020). Conectivismo. Obtenido de Educación con responsabilidad social: https://portal.ucol.mx/content/micrositios/260/file/conectivismo_resena.pdf

Bojorque & Ochoa. (2022). Influencia de factores cognitivos y contextuales en el desempeño de patrones matemáticos, a edades tempranas. Scielo, 1258. Obtenido de https://www.scielo.br/j/bolema/a/gDrmKxBZ3WWmwShwWLQycTh/?format=pdf&lang=es

Cabascango, M. (2018). Estrategias didácticas para el ámbito de desarrollo del medio natural y cultural en primer grado de educación general básica en la escuela 30 de octubre . Obtenido de Dspace : https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/15867/1/UPS-QT13019.pdf

Cordova, J. (2020). La gamificación como estrategia de aprendizaje en niños de Educación Inicial . Obtenido de Universidad César Vallejop: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69883/Cordova_AJC-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Escandón, C., & Lojano, T. (2023). Desarrollo de patrones matemáticos en niños de 3 a 6 años. Dspace. Obtenido de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/42726/1/Trabajo-de-Titulaci%C3%B3n.pdf

Espinosa, C., & Gregorio, M. (2018). Gamificación en Educación Infantil. Obtenido de Publicaciones Didácticas : https://core.ac.uk/download/pdf/235851799.pdf

García, S., & Peña, S. (2019). Conectivismo y proceso de aprendizaje de las ciencias sociales en estudiantes de educación general básica superior. Obtenido de Implementación de recursos educativos basados en el conectivismo: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/46108/1/BFILO-PSM-19P154.pdf

Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación inicial. Obtenido de Educación: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial . Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Ludeña, J., & Zambrano, J. (2022). Guía de actividades lúdicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en niños de Educación Inicial. Scielo.

Romero, A., & Espinosa, J. (2019). Gamificación en el aula de Educación Infantil. Dialnet, 71.

Rojas, S., & Ávila, C. (2022). Gamificación para el desarrollo lógico matemático en niños de 4 a 5 años. Dspace.

Wijns, N., Verschaffe, L., & Torbeyns, J. (2021). Enfoque espontáneo en estructuras matemáticas: patrones y clasificación. UEES. Obtenido de https://revistas.uees.edu.ec/index.php/Podium/article/view/653/606

Valenzuela, M. (2021). Gamificación para el aprendizaje. Una aproximación teórica sobre la importancia social del juego en el ámbito educativo. REA. Obtenido de http://portal.amelica.org/ameli/journal/248/2482275001/html/

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3