Relevance and Social Responsibility of Higher Education Institutions in Ecuador, a systematic documentary review

Main Article Content

MARCO MAURICIO Rosales Cevallos

Abstract

Higher education not only has the responsibility of forming citizens and professionals, through the development of skills that contribute to the construction of democratic societies; but also to promote and guarantee adequate training to meet the needs and demands of a convulsed society. It is evident that concepts of relevance and social responsibility have evolved in recent times. In this context, the objective of the research was: To identify the importance of Relevance and Social Responsibility in Higher Education Institutions – IES; with the intention of adopting competencies that allow improving the educational processes that are developed in the Ecuadorian university of the XXI century. The methods that allowed the fulfillment of the research were from a documentary design, associated with the hermeneutic method, through a review and interpretation of texts; as books, articles sources of primary character. The conclusion, the relevance of education, although it must approach social issues and needs to generate innovation and problem solving in each area where it is required, must contemplate critical thinking, which promulgates a receptivity of the legal and regulatory context, and a responsibility with the social and economic development of the country. For this reason, it is essential that there be a development of the curriculum in higher education, in accordance with educational policies that allow meeting the needs and demands of society; This reality will determine guidelines for the Government to promote changes that generate social responsibility and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Relevance and Social Responsibility of Higher Education Institutions in Ecuador, a systematic documentary review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i1.3144
Section
Technical Articles
Author Biography

MARCO MAURICIO Rosales Cevallos, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE, Sangolquí, Ecuador

Educacion, Seguridad y defensa, liderazgo

How to Cite

Relevance and Social Responsibility of Higher Education Institutions in Ecuador, a systematic documentary review. (2023). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.24133/recihys.v1i1.3144

References

Álvarez, R. C. (2011). El diseño curricular como estrategia para la incorporación de la perspectiva de género en la educación superior. Recuperado el 17 de 8 de 2017, de http://redalyc.org/articulo.oa?id=27022351003

Arias. (2012). EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACIÓN-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf (sexta). Episteme.

https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2014/12/EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACI%C3%93N-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf

Cantú-Martínez, P. C. (2018). Las instituciones de educación superior y la responsabilidad social en el marco de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare, 17(3), 41-55. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1409-42582013000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Coronado-García, M.-A., & Estévez-Nenninger, E.-H. (2016). Pertinencia social de una universidad pública en México, desde la visión de estudiantes, empleadores y docentes. Revista iberoamericana de educación superior, 7(20), 172-189. SciELO México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722016000300172&lang=es

Constitución de la República del Ecuador 2008, Pub. L. No. Registro Oficial 449 de 20-oct (2008). https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Dias Sobrinho, J. (2003). Pertinencia y Responsabilidad Social.

Ecuador. (2014). Consejo de Educación Superior. Regalmento de Régimen Académico. Quito.

Gaeta González, M. L., Martínez Otero Pérez, V., Vega, M. R., & Gómez, M. R. (2020). Problemas de convivencia escolar desde la mirada del alumnado de educación secundaria. Estud. pedagóg., 46(2), 341-357. SciELO Chile. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052020000200341&lang=es

Gaete Quezada, R. A. (2015). El concepto de responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de la alta dirección. Cuadernos de Administración (Universidad del Valle), 31(53), 97-107. SciELO Colombia. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452015000100009&lang=es

Gómez. (2012). Metodologia_de_la_investigacion.pdf. TERCER MILENIO S.A. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Axiologicas/Metodologia_de_la_investigacion.pdf

Griessel, H. (2002). Las universidades y el mundo laboral: caso de estudio de los atributos de los egresados. Obtenido de http://www.che.ac.za/documents/d000037/Colloquium_Report.pdf

Hawes B., G. (2013). Pensamiento crítico en la formación universitaria. Obtenido de Universidad de Talca: http://www.pregrado.utalca.cl/docs/pdf/documentos_interes/Pensamiento%20Critico%20en%20la%20Formacion%20Universitaria.pdf

Hernández, J. M., & Rodríguez, J. (2015). La pertinencia de la educación desde la perspectiva de los estudiantes en una universidad pública mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(1). SciELO Uruguay. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042015000100003&lang=es

Larrea, E. (2015). Algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación universitaria. Obtenido de El Curriculo de la Educación Superior desde la complejidad Sistémica: http://www.ces.gob.ec/doc/Taller-difusion/SubidoAbril-2015/curriculo_es-sistemico%20-%20e%20larrea.pdf

Machasilla, E., Sánchez, D., & Urigilés, o. (2009). Análisi del impacto de la Educación Gratuita en las Universidades Estatales de la Ciudad de Guayaquil. Guayaquil: ESPOL.

Martínez, M. J., Verdú, F. P., Cabezas, I. L., & Embuena, V. C. (2013). Diseño curricular en la educación universitaria: estudio de caso. Recuperado el 17 de 8 de 2017, de http://sciencedirect.com/science/article/pii/s021267961370001x

Malagón Plata. (2017). LA PERTINENCIA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: ELEMENTOS PARA SU COMPRENSIÓN. Revista 127_S4A1ES, 113-1345. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista127_S4A1ES.pdf

Morelli, S. (2005). Currículum, técnica y escolarización. Aliados de una travesía educativa. La Trama de la Comunicación, 10(0), 137-147. Recuperado el 17 de 8 de 2017, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4467349.pdf

Morelli, S. (2013). El Curriculum Universitario en torno a la Formación Integral. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación Universidad Nacional de Rosario., 4-6. Recuperado el 17 de 8 de 2017, de http://revistacseducacion.unr.edu.ar/ojs/index.php/educacion/article/view/159

Ortiz, Á. E. (2016). Ralph W Tyler-historia-biografia-evaluación-Currículo-aportes-educación-modelo. Obtenido de http://historia.pcweb.info/2016/06/ralph-w-tyler-biografia-evaluacion-curriculo-aportes-educacion-modelo.html

Popkewitz, T. S. (2007). La historia del currículum: La educación en los estados unidos a principios del siglo XX, como tesis cultural acerca de lo que el niño es y debe ser. Recuperado el 17 de 8 de 2017, de http://redalyc.org/articulo.oa?id=56711302

Pérez Cruz, I. C., Soria Velasco, R., & Chiriboga, W. (2019). Diseño y pertinencia del modelo educativo de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(2), 66-71. SciELO Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000200066&lang=es

Ramalho, B. L., & Llavador, J. B. (2013). Universidad y sociedad: La pertinencia de educación superior para una ciudadanía plena. Revista Lusófona de Educação, 21, 33-52. http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1645-72502012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

Stenhouse, L. (1975). Una introducción a la búsqueeda y desarrollo del currículo. Arias. (2012). EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACIÓN-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf (sexta). Episteme. https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2014/12/EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACI%C3%93N-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf

Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. SciELO Perú. https://doi.org/10.19083/ridu.12.716

Vázquez Parra, J. C., & Ortiz Meillón, V. (2018). Innovación educativa como elemento de la doble responsabilidad social de las universidades. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 133-144. SciELO México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502018000200133&lang=es

Villarreal, R., Alexandra, S., Alarcón, V., & Salazar, S. (2017). PERTINENCIA DE LA EDUCACIÒN SUPERIOR EN ECUADOR, EN RELACIÒN AL PLAN NACIONAL DEL BUEN VIVIR. 24.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>