The lack of interest of first-level career students at the Technical University of Cotopaxi in the teaching and learning of academic tutoring through virtual mode.
Main Article Content
Abstract
The present research work was carried out on first-level undergraduate students of the Faculty of Educational Sciences of the Technical University of Cotopaxi. Its objective was to analyze the variables involved in the teaching-learning process of academic tutoring and determine its influence on the lack of interest in the virtual modality during the March-August 2023 cycle. For this purpose, bibliographic sources were reviewed and subsequently applied a questionnaire that allowed us to obtain theoretical foundations and real data on the parameters that involve the task of virtual teaching. The results reflect relevant aspects that are often kept hidden in the development of activities through the use of technological means.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work, as well as, licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this journal. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation earliest and oldest of published works.
How to Cite
References
Calderón Ruiz, L. E. (2021). Factores de riesgo de deserción escolar durante la pandemia (Covid-19) en la Unidad Educativa «12 de Noviembre» del cantón Píllaro. [BachelorThesis, Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/33753
Delgado Villavicencio, M. (2021). La educación virtual y su incidencia en la deserción escolar. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/bitstream/123456789/2344/1/La%20educaci%C3%B3n%20virtual%20y%20su%20incidencia%20en%20la%20deserci%C3%B3n%20escolar%2C%20ARTICULO%201.pdf
Fuentes, Arq. M. del C. (2021). MODALIDADES DEL APRENDIZAJE VIRTUAL. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjdgqGK_Yj8AhUO-6QKHdjeBqIQFnoECAsQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.urp.edu.pe%2Fpdf%2Fid%2F30838%2Fn%2Fmodalidades-aprendizaje-virtual-mcfh.pdf&usg=AOvVaw1i_zq8o9tWv7lrSazG0ghz
Gómez, M. S. R., Chilán, R. R. A., Lainez, L. L. D. la R., Pacheco, A. D. R., & Jiménez, J. del C. R. (2022). Influencia de factores determinantes en la deserción escolar en tiempo de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1988
Gros Salvat, B., Sancho Vinuesa, T., Borges Sáiz, F., Bautista Pérez, G., García González, I., López Pérez, C., Mas García, X., & Lara Navarra, P. (2011). Evolución y retos de la educación virtual: Construyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona : UOC, 2011. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/66735
Guerrero Villavicencio, J. S., & Vera Villón, J. V. (2022). Deserción escolar en tiempos de COVID-19 y sus efectos en los estudiantes de 3o grado de la escuela de educación básica particular Galo Plaza Lasso en el año 2020-2021 [BachelorThesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2022]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/7441
INEC. (2022, julio). Tecnologías de la Información y Comunicación-TIC. Instituto Nacional de Estadística y Censos. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic/
Jadue J., G. (2002). FACTORES PSICOLOGICOS QUE PREDISPONEN AL BAJO RENDIMIENTO, AL FRACASO Y A LA DESERCION ESCOLAR. Estudios pedagógicos (Valdivia), 28, 193-204. https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100012
Jurado Barona, M. J. (2022). La educación virtual y la deserción escolar, de los estudiantes de Educación General Básica Media, de la Escuela de Educación Básica “Planeta Azul”, de la ciudad de Ambato [BachelorThesis, Carrera de Educación Básica]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/34315
Martínez, N. L. de la C., Ruíz, E. I. A., & Galindo, R. M. G. (2015, septiembre). Ambientes virtuales de aprendizaje y sus entornos con diseños abiertos y restringidos para la construcción del conocimiento; diferencias y similitudes. http://www.eduqa.net/eduqa2015/images/ponencias/eje1/1_aa_Martinez_Nadia_Ruiz_Edith_Galindo_Rosa_Ambientes_virtuales_de_aprendizaje_y_sus_entornos_con_disenos_abiertos_y_restringidos_para_la_construccion_del_conocimiento_diferencias_y_similitudes.pdf
Mendoza, M. (2022). Abandono de educación preescolar virtual por falta de acceso a Internet. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 7(EE(3)), Article EE(3). https://doi.org/10.33936/cognosis.v7iEE(3).5252
Morán, F. E., Morán, F. L., Morán, F. J., & Sánchez, J. A. (2021). Tecnologías digitales en las clases sincrónicas de la modalidad en línea en la Educación Superior. Revista de ciencias sociales, 27(3), 317-333.
Pareja Mancilla, S. S., & Peñafiel Sánchez, S. G. (2021). Educación virtual y su influencia en la deserción escolar en los estudiantes de la EEB Francisco Robles, Babahoyo, 2021 [BachelorThesis, BABAHOYO: UTB, 2021]. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/10802
Pérez, L. R. P. (2020). Orígenes y transformaciones del aprendizaje en línea (E-learning). Innovaciones educativas mediadas por paradigmas tecnológicos. Revista Historia de la Educación Colombiana, 24(24), Article 24. https://doi.org/10.22267/rhec.202424.74
Portilla Silva, E. O. (2022). Entorno familiar y su relación con el rendimiento académico en la modalidad virtual de los estudiantes del quinto año de educación general básica. [BachelorThesis]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/23044
Quiroz Ruiz, A. C. (2022). Análisis de la deserción estudiantil en la educación superior en Colombia asociada al uso de las tecnologías de la información y la comunicación [MasterThesis, Universidad EAFIT]. http://repository.eafit.edu.co/handle/10784/31073
Rea, D. H. A., Palacios, L. A. Z., & Yuquilema, J. C. P. (2020). COVID-19 y la Educación Virtual Ecuatoriana. Investigación Académica, 1(2), Article 2.
Sulca Suque, M. T. (2022). El modelo Educativo Tradicional y la Deserción Escolar durante la pandemia por Covid—19, en los estudiantes de octavo grado paralelos A, B y C de la Unidad Educativa Vicente Anda Aguirre del Cantón Mocha, Provincia de Tungurahua [BachelorThesis, Carrera de Educación Básica]. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/34541
Vaca, S., Nicole, A., Chusín, N., & Manuel, H. (2021). LA DESERCIÓN ESCOLAR Y EL PLAN EDUCATIVO COVID-19 DEL MINISTERIO DE EDUCACIÓN EN TIEMPO DE PANDEMIA, EN LA UNIDAD EDUCATIVA “FRAY JACINTO DÁVILA” DEL CANTÓN MERA.
Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., & Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Domino de las Ciencias, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.23857/dc.v6i4.1530
Venegas, G. S., & Proaño, C. E. (2021). Las TIC y la formación del docente de educación superior. Dominio de las Ciencias, 7(1), 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231652
Vivar, S. A. M. (2021). PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE LAS CLASES SÍNCRONAS Y ASÍNCRONAS A UN AÑO DE EDUCACIÓN VIRTUAL