Learning styles according to Honey - Alonso and reading comprehension

Main Article Content

. Karla Estefanny Guerrero Díaz
Raúl Yungán Yungán
Leslie Alejandra Paredes Espin

Abstract

Learning style is determined by the way a person finds it easiest to learn. Reading comprehension is a set of processes and levels to decode information. The problem of the study lies in the ignorance of these concepts; which raise the following question: Do learning styles intervene in the level of reading comprehension? To answer this question, the objective was to analyze the influence of learning styles on reading comprehension. The method used is a qualitative-quantitative approach. The work reached a correlational level through bibliographic, documentary and field research. The methods used are the test, the evaluation, and the survey. The test subjects were 16 students as a total population, and 5 teachers participated in the survey. The CHAEA test by Honey - Alonso was used to identify the dominant learning styles and an evaluation based on the Prolec-Se test to measure the level of reading comprehension. The results show that the majority of students have a reflective learning style (56.25%) and their reading comprehension is at a medium to low level. To determine the relationship between the variables, Spearman's coefficient was used, which denied the relationship between the variables. Comprehension is a cognitive process that is developed with practice, strategies and reading habits, while learning styles mark favoritism for a way of learning without limiting the ability and intelligence of an individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Learning styles according to Honey - Alonso and reading comprehension. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(3), 20-26. https://doi.org/10.24133/recihys.v2.i3.3790
Section
Technical Articles
Author Biographies

. Karla Estefanny Guerrero Díaz, Universidad Técnica de Ambato

investigador

Raúl Yungán Yungán, Universidad Técnica de Ambato

Docente investigador

Leslie Alejandra Paredes Espin, Universidad Técnica de Ambato

Investigadora

How to Cite

Learning styles according to Honey - Alonso and reading comprehension. (2024). Scientific Journal of Human and Social Sciences (RECIHYS), 2(3), 20-26. https://doi.org/10.24133/recihys.v2.i3.3790

References

Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (1999). Los estilos de aprendizaje procedimientos de diagnóstico y mejora (Séptima ed.). Bilbao: Edicones Mensajero, S.A.U. Recuperado de https://bitly.ws/3gFSI

Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (1999). Test CHAEA. En C. Alonso, D. Gallego, & P. Honey, Los estilos de aprendizaje procedimientos de diagnóstico y mejora (págs. 217-222). Bilbao: Edicones Mensajero, S.A.U.

Armijos, A., Paucar, C., & Quintero, J. (Octubre de 2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación vol.6 no.2, 1. doi:https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6

Burbano-Enríquez, N., Burbano-Franco, K., & Galeano-Bolaños, S. (2023). Prácticas de enseñanza en los procesos de lectura y escritura. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 141. doi:https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071212

Carmona, N., & Moreno, Y. (2019). Comprensión lectora y estilos de aprendizaje, una posible relación. Manizales Caldas: Universidad Católica de Manizales. Recuperado de https://repositorio.ucm.edu.co/bitstream/10839/2552/1/Nidia%20Zuelima%20Carmona.pdf

Condoleo, C. (18 de Mayo de 2022). WISBOO. Recuperado de WISBOO: https://bit.ly/3IShdYg

Culquicondor, R. E. (2019). Estilos de aprendizaje y comprensión lectora de los estudiantes del nivel secundaria de la Institución Educativa “Héroes del Cenepa”. La Tina-Suyo – Ayabaca - Piura 2019. Piura: Universidad César Vallejo . Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12692/40032

Díaz, Y., & Sánchez, S. (2021). Los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en los estudiantes de segundo bachillerato general unificado de la Unidad Educativa “General Eloy Alfaro” del cantón Salcedo. Ambato: Universidad Técnica de Ambato. doi:123456789/33849

Díaz-Serrano, J., Alfageme-Gónzalez, M., & Cutanda-López, M. (2022). Interacción del rendimiento académico con los estilos de aprendizaje y de enseñanza. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. doi:https://doi.org/10.6018/reifop.486081

Estrada, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Riobamba: Revista boletín redipe. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536

Fernández, S. (11 de Marzo de 2017). Evaluación y Aprendizaje. marcoeLe, 6-11. doi:1885-2211

Granda, L., Ordóñez, B., & Jonathan, A. (2023). Importancia de la comprensión lectora en las áreas básicas del aprendizaje. Portal de la ciencia, 256. doi:https://doi.org/10.51247/pdlc.v4i2.365

Guerrero, J. (12 de Enero de 2020). Docentel al día . Recuperado de Docentel al día : https://docentesaldia.com/2020/01/12/niveles-de-comprension-lectora-definicion-y-ejemplos-de-preguntas/

Rámos Sánchez, J. L., & Cuetos Vega, F. (2016). PROLEC-SE: Evaluación de los procesos lectores en secundaria y bachillerato. TEA Ediciones.

Real Academia Española. (2014). Real Academia Española, 23.7 en línea. Recuperado el 23 de Marzo de 2023, de Real Academia Española: https://dle.rae.es/aprender?m=form

Rojas, G. (2020). Tres momentos de la oralidad. Una mirada sobre lo escuchado y lo escrito. REVISTA DE LA REDIBEROAMERICANA DE ESTUDIOSSOBRE ORALIDAD, 8. doi:https://doi.org/10.53534/oralidad-es.v6a5

Sampieri Hernández, R., Collado Fernández, C., & Lucio Bapista, P. (2024). Metodología de la investigación. México D. F: McGraw-Hill. fdxhttps://bioestadistico.com/niveles-de-investigacion

Valadez, M. V. (2009). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento:. Revista de Educación y Desarrollo, 24. doi:11/011_Huizar.

Vicuña, N. (2023). Fomentar los hábitos de lectura para mejorar la comprensión lectora. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 3609. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7210

Yungán, R., & Guerrero, K. (2023). Estilos de aprendizaje según Honey Alonso en la comprensión lectora de los estudiantes del décimo año de egb de la Unidad Educativa “Génesis” Ambato. Ambato: Universidad Técnica de Ambato. Recuperado de https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39080

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)