Comparative study of didactic strategies for meaningful learning in children from 3 to 4 years old.

Main Article Content

Mayra Chávez
Milena Guerrero
Leidy Castillo
Susana Ponce
Sergio Castillo

Abstract

The objective of this study is to compare the didactic strategies for meaningful learning in children from 3 to 4 years old, belonging to institutions in the Ecuadorian highlands and coast, in order to identify their characteristics and effectiveness in the classroom. This study is part of an exploratory analysis with the use of different data collection instruments such as interviews and observation sheets. The population was constituted by teachers and students belonging to the educational institutions of both regions, promoting the collection of data that prevailed in the classroom, in the same way, having an approach to the teaching perspectives on the didactic strategies and their application in class. The data obtained show differences in the application of the didactic strategies of the coast and the mountains, as well as the similarity in the didactic strategies used, games, corners and learning experiences as the ideal ways for the development of meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Comparative study of didactic strategies for meaningful learning in children from 3 to 4 years old. (2023). Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3152
Section
Artículos

How to Cite

Comparative study of didactic strategies for meaningful learning in children from 3 to 4 years old. (2023). Revista Ecuatoriana De Investigación Educativa, 3(1). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/investigacion-educativa/article/view/3152

References

Albornoz Zamora, E. J., & Guzmán, M. C. (2016). Desarrollo cognitivo mediante estimulación en niños de 3 años. Centro desarrollo infantil Nuevos Horizontes. Quito, Ecuador. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (4). pp. 186-192. http://rus.ucf.edu.cu/

Arbor, A. (2015). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. https://www.terapia-cognitiva.mx/wp-content/uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Un punto de vista cognoscitivo. 2ºEdición. Editorial Trillas. México

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva (Vol. 40). Grupo Planeta (GBS)

Aparicio, M. (30 de septiembre de 2013). Métodos, técnicas y estrategias. Planteamiento Didáctico. https://maestriasutec.wordpress.com/3-5-metodos-tecnicas-y-estrategias/#:~:text=La%20t%C3%A9cnica%20se%20limita%20m%C3%A1s,un%20proceso%20de%20formaci%C3%B3n%20completo

Campos G. & Lule N. (2012). La Observación, Un Método Para El Estudio De La Realidad. Xihmai VII. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3979972.pdf

Castilla, M. (2013). La teoría del desarrollo cognitivo de Piaget aplicada en la clase de primaria. [Tesis] Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/5844/TFG- B.531.pdf;jsessionid=A6112AC0980C110F8E9E6EF8A6D60785?sequence=1

Carriazo, C., Pérez, M., & Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. / Educational planning as a fundamental tool for quality education. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 25(1), 87- 95. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/32643

Cazarez, L. (2013). Pedagogía conceptual y el enfoque por competencias. https://www.academia.edu/9856079/PEDAGOG%C3%8DA_CONCEPTUAL_Y_EL_ENFOQUE_POR_COMPETENCIAS

Contreras, G. & Venturo, R. (2015). El juego como estrategia didáctica para el aprendizaje del patrimonio cultural. http://repositorio.cultura.gob.pe/handle/CULTURA/311

Delgado Linares, I. (2011). El juego infantil y su metodología. Editorial Paraninfo. Educación, M. D. (2014). Guía Metodológica para la implementación del Currículo de Educación Inicial. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/03/Guia-Metodologica- para-la-Implementacion- del-Curriculo.pdf

López, Z. R. A., & López, T. R. A. (2018). Inteligencias Múltiples en el trabajo docente y su relación con la Teoría del Desarrollo Cognitivo de Piaget. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 47-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538370

Jiménez, A. & Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. EDUCATECONCIENCIA, 9(10), 106-113. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/vi ew/218

Ministerio de Educación, (2014). Currículo de Educación Inicial.https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Ministerio de Educación, (2014). Guía Metodológica para la Implementación del Currículo de Educación Inicial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/05/Guia-Implentacion-del-curriculo.pdf

Menacho. (2016). Modelo – David Kolb. https://introinf011.wordpress.com/2016/06/23/modelo-de-david-kolb/

Moreira, A. (s. f.). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. https://www.academia.edu/19688251/APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO_UN_CONC EPTO_SUBYACENTE?bulkDownload=thisPaper-topRelated-sameAuthor-citingThis- citedByThis-secondOrderCitations&from=cover_page

Ramos, A. (2019). La importancia del trabajo por rincones de aprendizaje en el último curso de la Etapa de Educación Infantil: elección de los mismos y elaboración de materiales [Tesis] Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/41509

Ramírez. S (2019). Creación de Estrategias pedagógicas para el desarrollo integral del infante. [Tesis] Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://hdl.handle.net/10656/12158

Rosero, E. & Anchaluisa, N. (2021). La corresponsabilidad familiar en el retorno a la educación presencial del nivel inicial en tiempos de pandemia [Tesis] Universidad Técnica de Ambato

Salgado, A. M. A. (2022). Psicogénesis y Aprendizaje Significativo. Tempus Psicológico, 5(1), 50-64. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.5.1.3595.2022

Sampieri, H. (2006). Metodología de investigación. México: McGraw Hill.

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica.

https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/227860/El_proc eso__de_la_investigaci_n_cient_fica_Mario_Tamayo.pdf

Tejero, J. M. (2021). Entrevistas estructuradas, semiestructuradas y libres. Análisis De Contenido R. Lázaro (Ed.), Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario. (pp. 65-83). Ediciones de la Universidad de Castilla- La Mancha. https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/28529/04%20TECNICAS- INVESTIGACION-WEB-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Villarroel, P. (2015). Recorrido metodológico en educación inicial. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19),153-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846096008

Zafra, O. (2006). Tipos de Investigación. Revista Científica General José María Córdova, 4(4),13-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476259067004

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.