Humor as a learning tool

Main Article Content

Galo Gonzalo Rodríguez Vásconez

Abstract

This current research analyzes the reasons why humor can become a means to strengthen the learning developed in the classroom. To this end, some aspects are well-defined, for example, humor, the theories that support its application in education, the advantages for students and teachers, and the results obtained regarding its application. The methodology applied is based on a qualitative approach; the deductive method and the content analysis technique were also used. Such instrument was applied to 41 bibliographic documents extracted from the following databases: Scopus, Latindex, Dialnet, Redalyc, and SciELO. It is concluded that humor can become a resource to strengthen learning in the classroom, especially if we take into account the significant transformation of the relationship between teachers and students, which aims to become warmer and more humanistic; in this way, distance and fear of the educator´s authoritarian figure can be eradicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Section
Ensayo
Author Biography

Galo Gonzalo Rodríguez Vásconez, Universidad Estatal de Bolívar

Docente especializado, máster en Docencia con mención en Educomunicación, con gran experiencia en la enseñanza de inglés como lengua extranjera en los niveles inicial, medio y superior. Profesor de ESP, para estudiantes de Administración de Empresas y Auditoria UPS. Docente de Mass Media Administration y Communication Management, Facultad de Comunicación Social UTE.

How to Cite

References

Abela, J. (2018). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Consultado el 16 de abril de 2021, de Universidad de Granada: http://mastor.cl/blog/wpcontent/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf

Acevedo, A. y Murcia, A. (2017). La inteligencia emocional y el proceso de aprendizaje de estudiantes de quinto de primaria en una Institución Educativa Departamental Nacionalizada. Ágora, 17(2), 324-613.

Álvarez, I., Andrade, S., Gutiérrez, N. e Inostroza, M. (2018). Humor y aprendizaje en la Educación Inicial. [tesis de pregrado, Universidad Andrés Bello]. Repositorio Institucional UN. http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/7952

Andrade, S. (2014). El desarrollo de la inteligencia emocional en el proceso de enseñanza - aprendizaje de los niños de séptimo año de educación básica de la Unidad Educativa Santana de la ciudad de Cuenca. [tesis de pregrado. Universidad Politécnica Salesiana. Repositorio Institucional UN. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream

Arcos, L. (2017). Pedagogía y humor. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Arias, D. y Molano, F. (2016). Escuela y formación humanista: miradas desde la investigación educativa. Kimpres &

Universidad de la Salle.

Bardin, L. (2014). El análisis de contenido. Akal.

Betancourt, J. (2019). El efecto del humor en el aula. [tesis de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional UN. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/

Bitterly, T., Brooks, A. y Schweitzer, M. (2017). Risky business: When humor increases and decreases status. Journal of Personality and Social Psychology, 112(3), 431-455.

Bugallo, L., Zinkgräf, C. y Pedrazzini, A. (2018). El humor gráfico, una herramienta para enseñar y aprender. Contextos de Educación(24), 55-65.

Cebriá, N. (2017). Educación Emocional, evolución del concepto e implicaciones en el marco legal de la escuela primaria. [tesis de pregrado, Universidad de las Islas Baleares]. Repositorio Institucional UN. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/

Cruz, M. (2019). La inteligencia emocional y el logro de aprendizaje en estudiantes del V ciclo EBR en la institución educativa pública N° 20320 – Domingo Mandamiento Sipán. [tesis de pregrado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio Institucional UN. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/

Del Rosario, L. y Peroso, L. (2015). El humor como herramienta pedagógica comunicacional para el clima social escolar éxitoso. REDHECS, 19(1), 1-8.

Elizando, A., Rodríguez, J. y Rodríguez, I. (2018). «La importancia de la emoción en el aprendizaje: Propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(29), 3-11.

Fernández, A. (2017). El recurso didáctico del humor. Educación, 41(1), 1-16.

Fernández, A. (2021). Funciones del humor en la enseñanza aprendizaje y percepciones estudiantes. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 10(19), 65-85.

Fernández-Poncela, A. (2016). Humor en el aula. El humor desde el ámbito educativo y terapéutico. Su uso práctico en el proceso enseñanza-aprendizaje. El humor en la vida. Trillas.

Fernández-Poncela, A. (2017). El recurso didáctico del humor. Revista de Educación, 41(1), 1-16.

Fernández-Poncela, A. (2019). El proceso emocional: el humor y la risa en la educación. Prospectiva(28), 285-315.

Flores, R., & Gil, J. (2014). Reir en serio. El humor en el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura de orientación y asesoramiento vocacional. Revista de Orientación Vocacional, 28(54), 51-70.

Garcés, H. (2014). Investigación Científica. Abya Yala.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2015). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Huamani, L., Almirón, M., Caritas, I., Quispitupa, D., & Gutiérrez, R. (2014). Paradigma psicodidáctico humanista y sus

aplicaciones. Revista Psicológica Herediana, 9(2), 40-50.

Krause, R. (2015). Humour – An ‘Important Spice to use in Teaching’? On humour and its uses in english as foreign

language classrooms. Consultado el 16 de abril de 2021, de Freie Universität Berlin: https://www.geisteswissenschaften.fuberlin.de/we06/engdid/A_ressourcen/pdfs/hausarbeiten/Humour-in-EFL-Classrooms--Rebekka-Krause-.pdf

Linares, E. (2017). ¿Y dónde está la gracia? El humor en el aula de ELE. Foro de Profesores de E/LE(13), 205-221.

Madrid, J. (2015). Papel de la risa y el humor en la enseñanza y aprendizaje: Explicaciones neurofisiológicas. Apuntes

Universitarios, 5(2), 41-55.

Manzur, C., Orellana, J., Repetto, J. y Valenzuela, A. (2019). Características que adjudican las educadoras de párvulo al

humor como instrumento pedagógico. [tesis de pregrado, Universidad Andrés Bello]. Repositorio Institucional UN.

http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/13690

Martínez, R. (2015). El humor en el proceso de enseñanzaaprendizaje de ELE. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Montañés, M. (2018). El humor, la risa y el aprendizaje de ELE: una revision desde la Psicología y la Didáctica. Ensayos, 33(1), 129-143.

Muñoz, B. y Nieves, M. (2020). El humor y la recreación en el encuentro virtual de aprendizaje, desde la convivencia felicitaria en tiempos de pandemia. Educare, 24(3), 89-110.

Narváez, L. (2017). Mejor humor. Mejor convivencia. Mejor aprendizaje. Huellas, 3(5), 42-94.

Nasiri, F. y Mafakheri, F. (2015). Higher education lecturing and humor: from perspectives to strategies. Higher Education Studies, 5(5), 26-31.

Ortiz, E. (2018). Estudio exploratorio sobre la utilización del humor en el proceso de enseñanza aprendizaje universitario. Transformación, 14(3), 343-359.

Paisig, M. (2019). La pedagogía del humor en el aula del nivel inicial. [tesis de pregrado, Universidad Nacional de Tumbes]. Repositorio Institucional UN. http://repositorio.untumbes.edu.pe/

Perandones, T. y Herrera, L. (2016). Autoeficacia docente, sentido del humor y felicidad subjetiva en docentes universitarios españoles y dominicanos. Consultado el 17 de abril de 2021, de Asociación Científica de Psicología y Educación: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/63650/1/Psicologia-y-educacion_46.pdf

Pérez, V. y Pérez, A. (2016). Emociones positivas en el aula: diseño de recursos educativos digitales para el uso del humor positivo. ACIPE.

Rojas. (2014). El humor como herramienta didáctica en la Educación Superior. Experiencia Docente, 1(1), 48-59.

Sastre, P. (2014). La inteligencia emocional en el aprendizaje de los alumnos de Enseñanzas de Régimen Especial en los Conservatorios de Música. DEDiCA(6), 187-198.

Segrist, D. y Hupp, S. (2015). This class is a joke! Humor as a pedagogical tool in the teaching of psychology. Consultado el 16 de abril de 2021, de Office of Teaching Resources en Psychology: http://www.teachpsych.org/Resources/Documents/otrp/resources/segrist15.pdf

Weems, S. (2015). La ciencia de cuándo reímos y por qué. Taurus.

Zambrano, H. (2015). La técnica didáctica del buen humor y su incidencia en la calidad de los aprendizajes de los estudiantes de la Universidad Técnica de Manabí. [tesis de doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio Institucional UN. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.