Teacher Training in Bilingual Intercultural Education: Case Study with Teachers from the Rural Indigenous Community (Saraguro- Ecuador)

Main Article Content

Daysi Karina Flores

Abstract

This article analyzes a virtual professional training experience of 16 mestizo and indigenous teachers, from the rural school: Bilingual Intercultural Community Educational Unit “ABC” of San Pablo-Tenta (Saraguro canton- Ecuador), which was carried out during the Covid 19 pandemic, as a learning requirement manifested by the teaching community, within the framework of the project “Co-forming Co-learning Schools: collaborative experiences of continuous improvement of pedagogical processes and Educational Quality Standards in Ecuador”. The methodology used was an action-reflection research that initially allowed diagnosing the use of digital resources and platforms used by teachers, after seven months after the pandemic. In a second moment, mini workshops were executed as a strategy to strengthen teaching practices during the 2020-2021 school year, allowing continuity to the learning process in virtual or blended modalities. The main results show the tensions experienced by the lack of skills in the pedagogical use of technological resources and limited access to the internet. It concludes the need to strengthen the competencies of teachers in the use of technologies and compliance with the guidelines of the Model of Intercultural Bilingual Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Teacher Training in Bilingual Intercultural Education: Case Study with Teachers from the Rural Indigenous Community (Saraguro- Ecuador). (2023). Revista Vínculos ESPE, 8(1), 61-71. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v8i1.3112
Section
Artículo de Investigación
Author Biography

Daysi Karina Flores, Universidad Nacional de Educación

Master en Utilización pedagógica de las TIC en el Instituto Politécnico de Leiria (IPL), Portugal; trabajo como docente de educación inicial en las escuelas del Ministerio de Educación del Ecuador; docente investigadora en la Universidad Nacional de Educación (UNAE) en Ecuador en la carrera de Educación Especial, Intercultural Bilingüe y Educación Inicial y directora de Vinculación con la Sociedad.


Sus principales investigaciones se enfocan en el uso de las tecnologías en el contexto educativo y sus potencialidades para transformar los escenarios de aprendizaje en los diferentes niveles de educación.

How to Cite

Teacher Training in Bilingual Intercultural Education: Case Study with Teachers from the Rural Indigenous Community (Saraguro- Ecuador). (2023). Revista Vínculos ESPE, 8(1), 61-71. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v8i1.3112

References

De Jesús Pérez-Van-Leenden, M. (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). MAGIS. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://www.redalyc.org/journal/2810/281060624012/281060624012.pdf

Enriz,N. García, M. y Hecht, A. (2021). Las escuelas de Educación Intercultural Bilingüe en Chaco y misiones ante la pandemia de Covid 19. Revista Ciencia y Cultura, 25(46), 89-108. http://www.scielo.org.bo/pdf/rcc/v25n46/v25n46_a05.pdf

Espinoza-Freire, E. E., y León-González, J. L. (2021).

Competencias interculturales del profesorado de la enseñanza básica en Machala, Ecuador. Información tecnológica, 32(1), 187-198. h t t p s : / / w w w. s c i e l o . c l / s c i e l o . p h p ? p i d = S 0 7 1 8 - 07642021000100187&script=sci_arttext&tlng=en

FILAC (2020). Ponencia “Pandemia y Desigualdad: El Derecho a la Educación de los Pueblos Indígenas en la Región”de Libertad Pinto, directiva del Observatorio FILAC. https://www.filac.org/wp/comunicacion/filac-informa/pandemia-y-desigualdad-el-derecho-a-la-educacionde-

los-pueblos-indigenas-en-la-region/

Flores Chuquimarca, D. K., Bedón, A. N., y Cadima, R. (2018). Experiencia e implicaciones de la innovación educativa en el contexto universitario: un estudio de caso. Revista Mamakuna, 8 (8), 8-17. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/130/100

Flores, D., Garrido, J. (2019). Competencias digitales para los nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto universitario. Revista Scientific, 4(14), 44-61. e-ISSN: 2542-2987. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/391

Hernández, L., Samaniego, D., y Tulcanazo, M. (2022). Clase invertida como metodología para el fortalecimiento de la Educación Intercultural Bilingüe en la enseñanza virtual. Revista Educación las Américas, 11(2). https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/173

Hohenthal, J., Machoa, K., Veintie, T. (2020). Distancias excluyentes: educación intercultural bilingüe durante la pandemia COVID-19 en la Amazonía ecuatoriana. https://blogs.helsinki.fi/ecocultures-ecuador/2020/07/01/distancias-excluyentes-educacion-intercultural-bilinguedurante-la-pandemia- covid-19- en-la-amazoniaecuatoriana/

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Encuesta tecnológica

Mashinkiash-Chinkias, J. M., Tubay-Zambrano, F. M., y Castro-Salazar, A. Z. (2022).

Metodología del sistema de conocimiento para la concreción curricular del modelo de Educación Intercultural Bilingüe. Polo del Conocimiento, 7(6), 2030-2049. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4179

Ministerio de Educación del Ecuador (2019). Plan Educativo Covid 19. https://educacion.gob.ec/plan-educativocovid-19/

Modelo de Educación Intercultural Bilingüe. (2019). Secretaria del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. https://educacion.gob.ec/moseib/

Muñoz, J. Quintero, J. y Munévar, A. (2002). Experiencias en investigación- acción- reflexión con educadores en procesos de formación. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1), ¡¡-??. http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v4n1/v4n1a4.pdf

Oñate, M. y Cañas, D. (2020). Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19. Revista Andina de Educación. 4(1), 65-72. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/download/1568/2353?inline=1#_idText Anchor014

Pinos-Montengero, J. (2019). Dificultades y tensiones en la educación intercultural Bilingüe.

Caso Educación General Básica en la provincia de Tungurahua. Veritas y Research, 1(2), 106-154.

López, L. y Kuper, W. (1999). La educación intercultural bilingüe en América Latina: balance y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, (2), 17-85. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/1041

UNICEF (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina: Avances y retrocesos en el marco de la pandemia de la Covid 19. https://www.unicef.org/lac/media/22251/file/EIB-AMERICA-LATINA-SPA.pdf

Vega, G. Ávila, J. Vega, A. Camacho, N. Becerril, A. y

Leo, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523-528. https://core.ac.uk/reader/236413540

Zhagui-Brito, M., Herrera, D. G., y Vizcaíno, C. G. (2022). Gamificación como herramienta activa para la enseñanza de la lengua Kichwa a estudiantes del sistema de Educación Intercultural Bilingüe. 593 Digital Publisher CEIT, 7(3), 4-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8499393

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.