OPOL method in Early Childhood Education, for the teaching-learning of vocabulary in the English language

Main Article Content

Doménica Nathalia Realpe Carrera
Guido Rene Enríquez Bravo

Abstract

Learning a foreign language can be tedious, in addition to the fact that in Latin America there is not much interest in wanting to learn a new language, but what would happen if good foundations are given from childhood, which is why this research aims to demonstrate that the OPOL method allows infants to create the basis for increasing or improving language (vocabulary) in the English language, thanks to the presence of brain plasticity in their first years of life, which at the same time does not generate a space of stress in the teaching- learning process. Using a quasi-experimental methodology for the research.


We worked with two groups as a sample for the application of the OPOL method, an “uncontrolled” group, using its own methodology “Hihg Scope” and another “controlled” group in which the selected method would be applied, for this the children had two moments of evaluation (pre-test and posttest), through an interview as a game, in order to analyze the results before and after the application of the research, the averages of 4 categories raised in the checklist per group were analyzed. Showing positive results in the controlled group in the final evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
OPOL method in Early Childhood Education, for the teaching-learning of vocabulary in the English language. (2023). Revista Vínculos ESPE, 8(1), 27-40. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v8i1.3113
Section
Artículo de Investigación
Author Biographies

Doménica Nathalia Realpe Carrera, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Formación Académica: Estudiante de último semestre, de la carrera de “Educación Inicial” en la Universidad de las Fuerzas Armadas “ESPE”.

Cuenta con certificados de participación en “Jornada pedagógica Preescolúdico” (2019), “Webinar sobre Síndrome de la muerte Súbita del Lactante” (2021) y curso de “Lengua de señas ecuatoriana” (2022). En cuanto su nivel académico en el área de inglés, cuenta con un certificado B1.

Guido Rene Enríquez Bravo, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Doctor en psicología clínica por la Universidad Central del Ecuador. Diplomado en Neuropsicología
Clínica por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Postítulo en Neurociencias por la Universidad de Chile. Especialista en Neuropsicología Clínica por la Universidad central del Ecuador. Magíster en Neuropsicología por la Universidad Central de Ecuador.

How to Cite

OPOL method in Early Childhood Education, for the teaching-learning of vocabulary in the English language. (2023). Revista Vínculos ESPE, 8(1), 27-40. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v8i1.3113

References

Callan, D. E., Tajima, K., Callan, A. M., Kubo, R., Masaki, S., & Akahane-Yamada, R. (2003). Learning- induced neural plasticity associated with improved identification performance after training of a difficult second-language phonetic contrast.

NeuroImage, 19(1), 113–124. https://doi.org/10.1016/S1053- 8119(03)00020-X

Chicaiza Flores, V. A. (2019). Universidad Central del Ecuador Universidad Central del Ecuador (Issue Figura 1) [Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/18847/1/T-UCE-0010-FIL-437.pdf

Danjo, C. (2021). Making sense of family language policy: Japanese- English bilingual children’s creative and strategic translingual practices. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(2), 292–304. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1460302

GARCÉS-VIEIRA, MARÍA VIRGINIA-SUÁREZ ESCUDERO, J. C. (2014).

Neuroplasticidad: aspectos bioquímicos y neurofisiológicos. CES MEDICINA, 28.

Li, P., Legault, J., & Litcofsky, K. A. (2014). Neuroplasticity as a function of second language learning: Anatomical changes in the human brain. Cortex, 58(June), 301– 324. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2014.05.001

Macro, Z. (2009). El Marco Común Europeo de Referencia (MCER). CEFR. https://www.examenglish.com/CEFR/cefr_es.php

Mora, M. C. F., & Martín-Pulido, S. (2015). Enseñar inglés en educación infantil: Materiales y recursos. Tonos Digital, 29, 49–62.

Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(8), 41–52. https://doi.org/10.33539/aletheia.2020.n8.2422

Narcisa, A., Espinales, V., Alberto, J., & Moreno, V. (2021). Neurolinguistic programming in the teaching- learning process of English as a foreign language PJAEE, 18 (4) (2021) 5566 Neuro-linguistic programming in the teaching- learning process of English as a foreign language. Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(4), 5566–5576.

Palomares Cuadros, J. (2020). Catálogo de publicaciones del Ministerio. Mosaico Revista Para La Promoción y Apoyo a La Enseñanza Del Español, 38, 70–87.

Perea, Roxana; Despaigne, O. (2021). Bilingüismo . Importancia y beneficios para los niños. Boletín SIED, 3, 68–76.

Quidel Cumilaf, D., Del Valle Rojas, J., Arévalo López, L., Ñancucheo Chihuaicura, C., & Ortiz Neira, R. (2014). La enseñanza del idioma inglés a temprana edad: su impacto en el aprendizaje de los estudiantes de escuelas públicas. Vivat Academia, 0(129), 34. ttps://doi.org/10.15178/va.2014.129.34-56

Ruiz Martín, A. (2017). Mixed system 1: a language strategy for bilingual families TT - Sistema mixto 1: una estrategia lingüística para familias bilingües. Elia, 1(17), 125–156. https://www.proquest.com/scholarlyjournals/

mixed-system-1-language- strategy-bilingual/docview/2007680334/se- 2?accountid=15198%0Ahttp://www.yidu.edu.cn/educhina/educhina.do?artifact=&svalue=ELIA&stype=2&s=on%0Ahttp://pqdt.calis.edu.cn/SearchResults.aspx?p

Salmerón, A. S., Cristina, A., Infantil, E., & Educación, M. De. (2018). La enseñanza bilingüe desde la Educación Infantil. Publicaciones Didácticas, 200–204.

Sánchez Quesada, B. (2012). Adquisición de vocabulario inglés en segundo ciclo de Educación Infantil a través de la tecnologíay materiales tradicionales. Tes. http://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/2497/1/SNCHEZ_QUESADA_BEATRIZ_ TFG_EDUCACIN_INFANTIL._PDF..pdf

Santamaría González, S. (2015). Enseñanza del Inglés en Educación Infantil desde una perspectiva lúdica . Universidad de Valladolid.

Serra, M., Serrat, E., Solé, R., Bel, A., & Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. 605 p. (pp. 89–94).

Vega Falcon, V. (2021). Neuroeducacion y el aprendizaje de una lengua extranjera en la primera infancia. Boletín SIED, 1(69), 5–24.

Vélez Valero, M. R., Tomasetti Martínez, M. de los Á., Fernández Garrido, M. de los L., & Martínez Sagredo, F. J. (2000). Jugar y aprender : talleres y experiencias en educación infantil. Barcelona : Octaedro, 2000. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/58455

Verbrachte, M. (2019). Ecuador queda en el puesto #81 en el ranking de inglés EF EPI GO Blog | EF Blog Ecuador. EF Blog Ecuador/ Go Blog. https://www.ef.com.ec/blog/language/ecuadorqueda-en-el-puesto-81-en-el- ranking-de-ingles-ef-epi/

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>